Hengittäminen ja fraseeraus viulunsoitossa : Laulaminen viuluopetuksen tukena
Pulakka, Meeri (2013)
Pulakka, Meeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420093
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen hengityksen ja fraseerauksen merkitystä viulunsoitossa ja laulamisessa. Miten viulun ja laulun fraseeraus eroavat toisistaan? Miten hengittäminen vaikuttaa fraseeraukseen? Mitä viulisti voi oppia laulajan ilmaisu- ja hengitystavoista? Työni tavoite on esitellä laululähtöinen näkökulma viulunsoittoon ja viulunsoitonopetukseen ja tarjota esimerkkiharjoitusten kautta ideoita viulupedagogeille siitä, kuinka laulaminen ja hengittäminen voivat tukea viulunsoitonopetusta.
Opinnäytetyö perustuu omiin kokemuksiini sekä viulistina että laulajana. Lisäksi haastattelin viulupedagogiopiskelijoita. Kuljetan kokemustietoa rinnakkain kirjallisten lähteiden kanssa. Ensin tarkastelen hengittämistä ja fraseerausta käsitteinä ja opetuksessa sekä perehdyn niihin musiikkiesimerkkien kautta. Esimerkkeinä käytän katkelmia Felix Mendelssohnin kahdesta sävellyksestä, joissa on identtiset fraasit, toinen laulettuna ja toinen soitettuna: laulu Frage (op. 9, no.1) ja jousikvartetto (op. 13, no.2). Tämän jälkeen yhdistän selvitetyt asiat käytännöllisten harjoitusten kautta ohjeiksi viuluopettajalle siitä, kuinka laulamista ja hengitystä voi hyödyntää viulunsoiton alkeisopetuksessa kohderyhmänä erityisesti aikuisoppilaat.
Opinnäytetyöni esittelee työvälineitä aikuisten viulunsoitonopetukseen, jossa lähtökohdat ja tavoitteet ovat usein erilaiset verrattuna lasten opettamiseen. Työni on hyödyllinen kaikille viulupedagogeille, jotka haluavat uusia näkökulmia aikuisten opettamiseen ja omaan musiikilliseen ajattelutapaansa.
Opinnäytetyö perustuu omiin kokemuksiini sekä viulistina että laulajana. Lisäksi haastattelin viulupedagogiopiskelijoita. Kuljetan kokemustietoa rinnakkain kirjallisten lähteiden kanssa. Ensin tarkastelen hengittämistä ja fraseerausta käsitteinä ja opetuksessa sekä perehdyn niihin musiikkiesimerkkien kautta. Esimerkkeinä käytän katkelmia Felix Mendelssohnin kahdesta sävellyksestä, joissa on identtiset fraasit, toinen laulettuna ja toinen soitettuna: laulu Frage (op. 9, no.1) ja jousikvartetto (op. 13, no.2). Tämän jälkeen yhdistän selvitetyt asiat käytännöllisten harjoitusten kautta ohjeiksi viuluopettajalle siitä, kuinka laulamista ja hengitystä voi hyödyntää viulunsoiton alkeisopetuksessa kohderyhmänä erityisesti aikuisoppilaat.
Opinnäytetyöni esittelee työvälineitä aikuisten viulunsoitonopetukseen, jossa lähtökohdat ja tavoitteet ovat usein erilaiset verrattuna lasten opettamiseen. Työni on hyödyllinen kaikille viulupedagogeille, jotka haluavat uusia näkökulmia aikuisten opettamiseen ja omaan musiikilliseen ajattelutapaansa.