Palveluohjauksen asiakastyytyväisyys Perusturvaliikelaitos Saarikassa
Niiranen, Elina (2013)
Niiranen, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää perusturvaliikelaitos Saarikan palveluohjauksen asiakastyytyväisyyttä. Saarikan alueella toimii seitsemän palveluohjaajaa: neljä ikäihmisten palveluohjaajaa, vammaispalveluohjaaja, mielenterveyskuntoutujien palveluohjaaja sekä omais- ja perhehoidon palveluohjaaja. Palveluohjauksen asia-kastyytyväisyyttä ei ole aikaisemmin mitattu Saarikassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Asiakaskyselyt lähetettiin postitse touko-heinäkuussa 2013 palveluohjauksen asiakkaana olleille ja heidän omaisilleen. Asiakaskyselyitä lähetettiin yhteensä 292 kpl, joista asiakkaille 155 kpl ja omaisille 137 kpl. Palautuspäivään mennessä vastauksia tuli 93 kpl. Mää-rällinen aineisto analysoitiin excel-ohjelmiston avulla ja avoimet kysymykset sisällönanalyysin avulla.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että Saarikan alueen palveluohjauksen asiakkaat ja omaiset olivat melko tyytyväisiä saamaansa palveluun. Erityisen hyvänä pidettiin palveluohjauksen toteuttamista asiakkaan kotona. Asiakkaat ja omaiset kokivat voivansa vaikuttaa hyvin palveluiden suunnitteluun. Vastaajat pitivät Saarikan palveluohjaajien palveluasennetta ja soveltuvuutta tehtävään erinomaisena. Kehit-tämisehdotukset painottuivat palveluohjauksen jatkuvuuteen ohjaajien lomien aikana sekä palvelutarpeen arvioinnin jälkeen.
Opinnäytetyö on tehty Saarikan palveluohjauksen kehittämiseksi sekä hyväksi havaittujen toimintatapojen ylläpitämiseksi. Opinnäytetyöstäni on hyötyä myös kaikille palveluohjauksesta kiinnostuneille opiskelijoille sekä ammattilaisille. Ikääntyvien palveluohjauksesta on olemassa vain hyvin vähän teoriatietoa. Tämän takia teoreettisessa taustassa käytetään muitten asiakasryhmien, mm. vammais- ja mielenterveysasiakkaitten ohjaukseen kehitettyjä teorioita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Asiakaskyselyt lähetettiin postitse touko-heinäkuussa 2013 palveluohjauksen asiakkaana olleille ja heidän omaisilleen. Asiakaskyselyitä lähetettiin yhteensä 292 kpl, joista asiakkaille 155 kpl ja omaisille 137 kpl. Palautuspäivään mennessä vastauksia tuli 93 kpl. Mää-rällinen aineisto analysoitiin excel-ohjelmiston avulla ja avoimet kysymykset sisällönanalyysin avulla.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että Saarikan alueen palveluohjauksen asiakkaat ja omaiset olivat melko tyytyväisiä saamaansa palveluun. Erityisen hyvänä pidettiin palveluohjauksen toteuttamista asiakkaan kotona. Asiakkaat ja omaiset kokivat voivansa vaikuttaa hyvin palveluiden suunnitteluun. Vastaajat pitivät Saarikan palveluohjaajien palveluasennetta ja soveltuvuutta tehtävään erinomaisena. Kehit-tämisehdotukset painottuivat palveluohjauksen jatkuvuuteen ohjaajien lomien aikana sekä palvelutarpeen arvioinnin jälkeen.
Opinnäytetyö on tehty Saarikan palveluohjauksen kehittämiseksi sekä hyväksi havaittujen toimintatapojen ylläpitämiseksi. Opinnäytetyöstäni on hyötyä myös kaikille palveluohjauksesta kiinnostuneille opiskelijoille sekä ammattilaisille. Ikääntyvien palveluohjauksesta on olemassa vain hyvin vähän teoriatietoa. Tämän takia teoreettisessa taustassa käytetään muitten asiakasryhmien, mm. vammais- ja mielenterveysasiakkaitten ohjaukseen kehitettyjä teorioita.