Matkalla kohti luovaa käytännön toimintaa : Opiskelija- ja ammattilaistuotantojen väliset erot
Malinen, Matti (2013)
Malinen, Matti
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420067
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun teostuotannon suuntautumisvaihtoehdon merkitystä työelämän kannalta. Miten opiskelija- ja ammattilaistuotannot eroavat toisistaan? Mitä on ammattimaisuus?
Kertoessani oppimiskokemuksia niin opiskelija- kuin ammattilaistuotantojen parissa aion nostaa kaksi teosta ylitse muiden. Ensimmäinen on oppilastyönä valmistunut historiallinen dokumenttielokuva Arktiset tulet ja toinen on ammattilaistuotantona toteutunut Hyvä ihminen lyhytelokuva. Kertomalla reflektoiden omia oppimiskokemuksia näiden kahden tuotannon kautta, aion päätyä tilanteeseen, jossa joudun pohtimaan ammattimaisuutta niin oppilas- kuin ammattilaistuotannoissa. Keskeisimpiä käsitteitä ja tuotantoihin liittyviä ilmiöitä lähteytän alaan liittyvillä ulkomaisilla tuotannon hallitsemisen kirjoilla.
Vasta alalla työskennellessäni olen havainnut, mitä opinnot Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa ovat minulle merkinneet. Ne ovat johtaneet minua soveltamaan teoriaa käytännössä ja opettaneet analysoimaan tekemisiäni itsereflektion kautta. Teorian ja käytännön toimiessa hyvin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa olisi oppilaitoksella mielestäni syytä keskittää huomiota oppilaiden motivaatioon toimia ammattimaisesti. Pelkkä tekeminen ja tuotantokaavan toistaminen eivät riitä, vaan siihen tarvitaan myös näkökulmaa ammattimaailmasta, jotta oppimisprosessi tekisi täyden kierroksen voidakseen alkaa uudelta pohjalta. Koululaitoksen tulisi myös pohtia kuinka oppilaat saataisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa opintojaan keräämään kokemuksia ja vaikutteita ammattilaistuotannoista. Tällä hetkellä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelman lakkauttaminen vie mieltä rakentavalta työ- ja koulumaailman kehitystoiminnalta, mutta se ei saa estää lakata ajattelemasta ammattimaisuutta, johon oppilaat ovat matkalla.
Kertoessani oppimiskokemuksia niin opiskelija- kuin ammattilaistuotantojen parissa aion nostaa kaksi teosta ylitse muiden. Ensimmäinen on oppilastyönä valmistunut historiallinen dokumenttielokuva Arktiset tulet ja toinen on ammattilaistuotantona toteutunut Hyvä ihminen lyhytelokuva. Kertomalla reflektoiden omia oppimiskokemuksia näiden kahden tuotannon kautta, aion päätyä tilanteeseen, jossa joudun pohtimaan ammattimaisuutta niin oppilas- kuin ammattilaistuotannoissa. Keskeisimpiä käsitteitä ja tuotantoihin liittyviä ilmiöitä lähteytän alaan liittyvillä ulkomaisilla tuotannon hallitsemisen kirjoilla.
Vasta alalla työskennellessäni olen havainnut, mitä opinnot Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa ovat minulle merkinneet. Ne ovat johtaneet minua soveltamaan teoriaa käytännössä ja opettaneet analysoimaan tekemisiäni itsereflektion kautta. Teorian ja käytännön toimiessa hyvin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa olisi oppilaitoksella mielestäni syytä keskittää huomiota oppilaiden motivaatioon toimia ammattimaisesti. Pelkkä tekeminen ja tuotantokaavan toistaminen eivät riitä, vaan siihen tarvitaan myös näkökulmaa ammattimaailmasta, jotta oppimisprosessi tekisi täyden kierroksen voidakseen alkaa uudelta pohjalta. Koululaitoksen tulisi myös pohtia kuinka oppilaat saataisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa opintojaan keräämään kokemuksia ja vaikutteita ammattilaistuotannoista. Tällä hetkellä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelman lakkauttaminen vie mieltä rakentavalta työ- ja koulumaailman kehitystoiminnalta, mutta se ei saa estää lakata ajattelemasta ammattimaisuutta, johon oppilaat ovat matkalla.