Viestinnän rooli muutoksessa : kahden organisaation kirjastopalvelujen yhdistyminen
Järvimäki, Raija (2013)
Järvimäki, Raija
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420050
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tarkoituksena on ollut selvittää muutokseen liittyvää viestintää. Lähtökohtaisesti on haluttu selvittää, mitä merkitystä viestinnällä on muutoksessa, millaisia piirteitä tiedottamiseen kuuluu, ja miten oikea ja onnistunut tiedottaminen toteutetaan. Tutkimuksella on haluttu avata kirjastopäälliköille mahdollisia uusia näkökulmia tiedottamiseen kirjastopalvelujen muutoksessa.
Tutkimuksen viitekehyksenä on viestintä, jossa painopiste on jo toteutuneen muutoksen jälkeisessä tilanteessa. Tutkimuskohteena on kirjastopalveluiden lakkauttaminen ja palveluiden siirtyminen organisaatiosta toiseen. Porissa Diakonia-ammattikorkeakoulun kirjaston kirjastopalvelut lakkautettiin 2010 ja palvelut siirrettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun kirjastoon.
Tutkimusta on teoreettisesti taustoitettu muutosjohtamisen, viestinnän strategian ja muutosviestinnän kautta. Aineistoa on koottu tekemällä e-lomakekysely kohdennettuna rajatusti ammattikorkeakoulun informaatikoille ja opetushenkilöstölle. Tutkimusaineistona on käytetty myös kirjastopalvelujen siirtymisessä muodostuneita tilastoituja aineistoja, sekä muutoksen aikana muodostuneita sähköpostiviestejä. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös keväällä 2013 toteutettua kansallista kirjastokyselyä. Tutkimustulosten analyysimenetelmänä on tapaustutkimus.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Samkin kirjastopalvelut ovat onnistuneet hyvin niin palvelukontekstissa kuin tiedottamiseen ja muuhun viestintään liittyvissä tehtävissä ajatellen Diakin opetushenkilöstöä. Kyselyyn osallistuneen opetushenkilöstön vastauksista käy myös ilmi halukkuutta oppia uusia viestintään liittyviä tekniikoita. Sosiaalinen media koettiin toistaiseksi olevan enemmän vapaa-aikaan liittyvä asia. Kirjastohenkilöstön puolella puolestaan viestintätekniikat ovat tutumpia ja käytössä myös arjen työssä. Muutoksessa on ilmennyt muun muassa työtehtävien uudelleen suunnittelua ja jakamista kirjastohenkilöstön kesken.
Ammattikorkeakoulukirjastoissa myötäillään ajan hengen pedagogisia suuntauksia, kuten esimerkiksi sitä, että verkko-opetus on koko ajan lisääntymässä, ja kirjastoissa panostetaan e-aineistojen saatavuuteen. Jatkuvasti uudistuvat mobiilitekniikat tuovat uusia haasteita kirjastotyössä toimiville asiantuntijoille. Tähän kytkeytyen kehittämistyön loppuosassa on luodattu ajatuksia myös digitaalisuuteen kuuluvasta näkökulmasta ja sosiaalisesta mediasta ei enää pelkästään vapaa-aikaan kuuluvana osana vaan työvälineenä.
Tutkimuksen viitekehyksenä on viestintä, jossa painopiste on jo toteutuneen muutoksen jälkeisessä tilanteessa. Tutkimuskohteena on kirjastopalveluiden lakkauttaminen ja palveluiden siirtyminen organisaatiosta toiseen. Porissa Diakonia-ammattikorkeakoulun kirjaston kirjastopalvelut lakkautettiin 2010 ja palvelut siirrettiin Satakunnan ammattikorkeakoulun kirjastoon.
Tutkimusta on teoreettisesti taustoitettu muutosjohtamisen, viestinnän strategian ja muutosviestinnän kautta. Aineistoa on koottu tekemällä e-lomakekysely kohdennettuna rajatusti ammattikorkeakoulun informaatikoille ja opetushenkilöstölle. Tutkimusaineistona on käytetty myös kirjastopalvelujen siirtymisessä muodostuneita tilastoituja aineistoja, sekä muutoksen aikana muodostuneita sähköpostiviestejä. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös keväällä 2013 toteutettua kansallista kirjastokyselyä. Tutkimustulosten analyysimenetelmänä on tapaustutkimus.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Samkin kirjastopalvelut ovat onnistuneet hyvin niin palvelukontekstissa kuin tiedottamiseen ja muuhun viestintään liittyvissä tehtävissä ajatellen Diakin opetushenkilöstöä. Kyselyyn osallistuneen opetushenkilöstön vastauksista käy myös ilmi halukkuutta oppia uusia viestintään liittyviä tekniikoita. Sosiaalinen media koettiin toistaiseksi olevan enemmän vapaa-aikaan liittyvä asia. Kirjastohenkilöstön puolella puolestaan viestintätekniikat ovat tutumpia ja käytössä myös arjen työssä. Muutoksessa on ilmennyt muun muassa työtehtävien uudelleen suunnittelua ja jakamista kirjastohenkilöstön kesken.
Ammattikorkeakoulukirjastoissa myötäillään ajan hengen pedagogisia suuntauksia, kuten esimerkiksi sitä, että verkko-opetus on koko ajan lisääntymässä, ja kirjastoissa panostetaan e-aineistojen saatavuuteen. Jatkuvasti uudistuvat mobiilitekniikat tuovat uusia haasteita kirjastotyössä toimiville asiantuntijoille. Tähän kytkeytyen kehittämistyön loppuosassa on luodattu ajatuksia myös digitaalisuuteen kuuluvasta näkökulmasta ja sosiaalisesta mediasta ei enää pelkästään vapaa-aikaan kuuluvana osana vaan työvälineenä.