Opiskelumateriaalia ruumiintuntemusharjoitteista fysioterapiaopiskelijoille : psykofyysisen fysioterapian näkökulmasta
Heininen, Mariliisa; Junttila, Miia (2013)
Heininen, Mariliisa
Junttila, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420030
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö psykofyysisen fysioterapian ruumiintuntemusharjoitteista. Opinnäytetyö sisältää kirjallisen osuuden, jossa selvitetään teoriamuodossa psykofyysisen fysioterapian taustaa ja käyttötarkoitusta sekä avataan teoreettisesti viisi käytännön harjoitusta. Kirjallisen tuotoksen lisäksi opinnäytetyö sisältää konkreettisen tuotoksen eli teoriaosuuteen pohjautuvan visuaalisen opiskelumateriaalin fysioterapiaopiskelijoiden käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa fysioterapiaopiskelijoille opiskelu- ja kertausmateriaalia hyödynnettäväksi esimerkiksi ennen psykofyysisen fysioterapian harjoittelua. Opiskelumateriaali tulee käytettäväksi Lahden ja Tampereen ammattikorkeakouluihin sekä Oslon fysioterapiaopiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena on myös tuoda kokonaisvaltaista näkemystä psykofyysisestä fysioterapiasta. Opinnäytetyö ei sisällä potilaan tutkimusmateriaalia ja harjoitteet ovat suuntaa antavia, sekä jatkuvasti varioitavissa yksilöllisesti kuntoutujan tarpeiden mukaisesti. Tämä työ ei sisällä kaikkia ruumiintuntemusta harjoittavia osa-alueita, vaan tarkoituksena on antaa perusteet ruumiinhahmotuksen harjoittamiselle.
Harjoitteiden suunnittelussa ja valinnassa on käytetty apuna sekä kirjallista teoriatietoa, psykofyysisen fysioterapian fysioterapeuteilta haastattelun avulla saatua tietoa, että opinnäytetyön toisen tekijän käytännön kokemusta psykofyysisen fysioterapian harjoittelusta. Harjoitteiden hyödyllisyydelle on saatu tukea muun muassa Päijät-Hämeen keskussairaalan fysioterapeuteilta, Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisen säätiön fysioterapeuteilta, sekä Auroran sairaalan psykiatrian ja päihdekuntoutuksen fysioterapeutilta.
Näiden taustatietojen perusteella päädyimme tuottamaan viisi erilaista ruumiinhahmotusharjoitetta videomuodossa. Videoissa käytetään ohjauskielenä sekä suomen että englannin kieltä, jotta kaikki opiskelumateriaalia käyttävät ymmärtävät harjoitteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa fysioterapiaopiskelijoille opiskelu- ja kertausmateriaalia hyödynnettäväksi esimerkiksi ennen psykofyysisen fysioterapian harjoittelua. Opiskelumateriaali tulee käytettäväksi Lahden ja Tampereen ammattikorkeakouluihin sekä Oslon fysioterapiaopiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena on myös tuoda kokonaisvaltaista näkemystä psykofyysisestä fysioterapiasta. Opinnäytetyö ei sisällä potilaan tutkimusmateriaalia ja harjoitteet ovat suuntaa antavia, sekä jatkuvasti varioitavissa yksilöllisesti kuntoutujan tarpeiden mukaisesti. Tämä työ ei sisällä kaikkia ruumiintuntemusta harjoittavia osa-alueita, vaan tarkoituksena on antaa perusteet ruumiinhahmotuksen harjoittamiselle.
Harjoitteiden suunnittelussa ja valinnassa on käytetty apuna sekä kirjallista teoriatietoa, psykofyysisen fysioterapian fysioterapeuteilta haastattelun avulla saatua tietoa, että opinnäytetyön toisen tekijän käytännön kokemusta psykofyysisen fysioterapian harjoittelusta. Harjoitteiden hyödyllisyydelle on saatu tukea muun muassa Päijät-Hämeen keskussairaalan fysioterapeuteilta, Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisen säätiön fysioterapeuteilta, sekä Auroran sairaalan psykiatrian ja päihdekuntoutuksen fysioterapeutilta.
Näiden taustatietojen perusteella päädyimme tuottamaan viisi erilaista ruumiinhahmotusharjoitetta videomuodossa. Videoissa käytetään ohjauskielenä sekä suomen että englannin kieltä, jotta kaikki opiskelumateriaalia käyttävät ymmärtävät harjoitteet.