Liikuntatuokio osana esikoululaisten päiväkotipäivää
Selin, Kaisa (2013)
Selin, Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419937
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö jonka toteutin projektin muodossa. Järjestin viisi liikuntatuokiota esikouluryhmälle. Tuokioissa oli mukana yhden päi-väkotiryhmän esikouluikäiset lapset. Heitä oli tuokioissa enimmillään 10. Tuokiot järjestettiin päiväkodin sisä- ja ulkotiloissa. Tuokioiden tarkoitus oli valmistaa esi-koululaisia koulun tulevia liikuntatunteja varten ja opetella erilaisia taitoja. Tein malli-tuokioita joita voidaan käyttää myös myöhemmin. Valitsin kohderyhmäksi esikou-lulaiset, jotta he voivat opetella erilaisia taitoja koulussa alkavia liikuntatunteja varten. Esikoululaisten päiväkotipäivässä voisi esikoulutuntien lisäksi olla liikuntatunteihin valmistavia liikuntatuokioita. Tuokiot voitaisiin pitää ennen esikoulutunteja, jotta lapset voisivat purkaa energiaa ja keskittyä paremmin oppimiseen.
On tärkeää, että lapset saavat liikunnasta positiivisia kokemuksia jo varhaislapsuu-dessa. Todennäköisesti liikkuvasta lapsesta tulee myös liikkuva aikuinen. Tuokioissa on huomioitu kohderyhmä; niissä liikutaan leikkien avulla. Leikinomainen liikkumi-nen vähenee kun lapselle tulee ikää. Sen vuoksi liikunnan mahdollistaminen ja siihen kannustaminen esikouluiässä on tärkeää. Lapsi tarvitsee liikuntaa myös kasvuun ja kehitykseen. Kirjoitan opinnäytetyöni teoria-osuudessa liikunnan vaikutuksista lapsen kehitykseen, liikuntatuokioiden järjestämisestä sekä varhaiskasvatus- ja esiope-tussuunnitelmasta.
Liikuntatuokioissa huomasi eron vapaa-ajalla liikuntaa harrastavien ja ei-harrastavien välillä. Lapset, jotka liikkuivat myös vapaa-ajallaan, liikkuivat enemmän myös lii-kuntatuokioissa. Sen vuoksi on erityisen tärkeää kannustaa niitä, jotka liikkuvat vä-hemmän. Käytin ”hymiökortteja” ottaakseni selvää lasten mielialasta liikuntatuokioita ennen ja niiden jälkeen. Lapset valitsivat keskimäärin enemmän iloisia hymiöitä tuokioiden jälkeen kuin niitä ennen. Lastentarhanopettajat kertoivat lasten myös le-vänneen päiväuniaikaan ja syöneen hyvin päivinä joina oli ohjattua liikuntaa. Lasten tottuminen ohjattuun liikuntaan jo esikoulussa, voi edesauttaa liikuntatuntien mielek-kyyttä tulevaisuudessa. Liikuntatuokiot saivat positiivisen vastaanoton ja ne vahvis-tivat liikunnan lisäämisen tärkeyttä lasten elämässä.
On tärkeää, että lapset saavat liikunnasta positiivisia kokemuksia jo varhaislapsuu-dessa. Todennäköisesti liikkuvasta lapsesta tulee myös liikkuva aikuinen. Tuokioissa on huomioitu kohderyhmä; niissä liikutaan leikkien avulla. Leikinomainen liikkumi-nen vähenee kun lapselle tulee ikää. Sen vuoksi liikunnan mahdollistaminen ja siihen kannustaminen esikouluiässä on tärkeää. Lapsi tarvitsee liikuntaa myös kasvuun ja kehitykseen. Kirjoitan opinnäytetyöni teoria-osuudessa liikunnan vaikutuksista lapsen kehitykseen, liikuntatuokioiden järjestämisestä sekä varhaiskasvatus- ja esiope-tussuunnitelmasta.
Liikuntatuokioissa huomasi eron vapaa-ajalla liikuntaa harrastavien ja ei-harrastavien välillä. Lapset, jotka liikkuivat myös vapaa-ajallaan, liikkuivat enemmän myös lii-kuntatuokioissa. Sen vuoksi on erityisen tärkeää kannustaa niitä, jotka liikkuvat vä-hemmän. Käytin ”hymiökortteja” ottaakseni selvää lasten mielialasta liikuntatuokioita ennen ja niiden jälkeen. Lapset valitsivat keskimäärin enemmän iloisia hymiöitä tuokioiden jälkeen kuin niitä ennen. Lastentarhanopettajat kertoivat lasten myös le-vänneen päiväuniaikaan ja syöneen hyvin päivinä joina oli ohjattua liikuntaa. Lasten tottuminen ohjattuun liikuntaan jo esikoulussa, voi edesauttaa liikuntatuntien mielek-kyyttä tulevaisuudessa. Liikuntatuokiot saivat positiivisen vastaanoton ja ne vahvis-tivat liikunnan lisäämisen tärkeyttä lasten elämässä.