Internet-mainonta osana yritysten markkinointiviestintää
Viitanen, Henni (2013)
Viitanen, Henni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419920
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin internetissä toteutettavaa mainontaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä internet-mainonta on. Tutkimuksen tavoitteena taas oli selvittää, mitä internetissä toteutettava mainoskampanja vaatii menestyäkseen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä pääluvussa perehdytään internetin kehitykseen nykyiseen muotoonsa. Toisessa pääluvussa pohditaan internet-mainonnan eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä verrattuna perinteiseen mainontaan. Kolmas pääluku koostuu mainonnan suunnitteluprosessista, tavoitteista sekä internet-mainonnan eri toimintamuodoista.
Opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, joten tutkimusmenetelmäksi päädyttiin valitsemaan kvalitatiivinen menetelmä. Aihetta tutkittiin teoria-aineistoa kirjallisuudesta keräten ja tutkimuksen empiirisessä osiossa oli tarkoituksena selvittää onnistuneiden internet-mainonnan esimerkkien avulla, mitä internet-mainonnassa onnistuminen vaatii.
Tutkimustulosten perusteella voitiin tehdä päätelmä internet-mainonnan suuresta merkittävyydestä nykypäivänä liiketoiminnassa sekä yritysten myönteisestä suhtautumisesta laajentaa mainontaansa internetiin. Jokaisen käsitellyn mainoskampanjan taustalta havaittiin monia samoja menestystekijöitä, kuten suunnitelmallisuus, selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet ja toimiva yhteistyö. Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että internet-mainontaan on nykypäivänä kannattavaa panostaa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä pääluvussa perehdytään internetin kehitykseen nykyiseen muotoonsa. Toisessa pääluvussa pohditaan internet-mainonnan eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä verrattuna perinteiseen mainontaan. Kolmas pääluku koostuu mainonnan suunnitteluprosessista, tavoitteista sekä internet-mainonnan eri toimintamuodoista.
Opinnäytetyöllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, joten tutkimusmenetelmäksi päädyttiin valitsemaan kvalitatiivinen menetelmä. Aihetta tutkittiin teoria-aineistoa kirjallisuudesta keräten ja tutkimuksen empiirisessä osiossa oli tarkoituksena selvittää onnistuneiden internet-mainonnan esimerkkien avulla, mitä internet-mainonnassa onnistuminen vaatii.
Tutkimustulosten perusteella voitiin tehdä päätelmä internet-mainonnan suuresta merkittävyydestä nykypäivänä liiketoiminnassa sekä yritysten myönteisestä suhtautumisesta laajentaa mainontaansa internetiin. Jokaisen käsitellyn mainoskampanjan taustalta havaittiin monia samoja menestystekijöitä, kuten suunnitelmallisuus, selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet ja toimiva yhteistyö. Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että internet-mainontaan on nykypäivänä kannattavaa panostaa.