Palvelumuotoilu Oriveden työpajan palvelujen kehittämisen välineenä
Onnela, Kirsi (2013)
Onnela, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419886
Tiivistelmä
Opinnäyte on toteutettu kehittämishankkeena Oriveden työpajalle. Tarkoituksena oli kehittää ja ideoida palvelumuotoilun viitekehyksessä Oriveden työpajan toimintaa ja palveluja sekä kuvata tätä kokonaisvaltaista prosessia ja sen tuloksia. Kokonaisvaltaisen kehittämisprosessin lopullisena tavoitteena oli laadukas ja asiantunteva työpajatoiminta Oriveden kaupungissa.
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja työelämää kehittävä tutkimushanke. Lähestymistapa on toimintatutkimuksellinen kehittämisprosessi. Kehittämistyö pohjautuu palvelumuotoiluun ja eteni soveltaen palvelumuotoiluprosessia. Kehittämisprosessia on viety eteenpäin useiden eri menetelmien avulla. Prosessi on toteutettu kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe on ymmärrys vaihe. Tässä aloitusvaiheessa menetelminä on käytetty havainnointia, sidosryhmäanalyysiä ja Business Model Canvasia. Toinen vaihe on nimetty ideointi vaiheeksi. Tämän vaiheen menetelmiä ovat olleet yhteissuunnittelu, SWOT-analyysi ja vuosikello. Kolmannessa eli suunnitteluvaiheessa on vedetty yhteen ja analysoitu edellisten vaiheiden tulokset sekä konseptoitu kahta ideaa.
Menetelmien avulla on saatu monipuolisesti tietoa ja ideoita Oriveden työpajan kehittymiseksi laadukasta työpajatoimintaa tarjoavaksi työpajaksi. Kehittämistehtävän eri prosessin vaiheissa syntyneet tulokset on analysoitu välittömästi ennen seuraavaan vaiheeseen siirtymistä.
Palvelumuotoiluajattelu on synnyttänyt työpajalla uudenlaisen lähestymistavan, jolloin pyritään entistä enemmän ottamaan huomioon asiakkaiden tarpeet. Tulevaisuudessa kuntien rooli vaikeimmin työllistyvien tukemisessa tulee kasvamaan. Entistä haastavamman asiakaskunnan kanssa työskennellessä painopiste pitää siirtää työkokemusta antavasta toiminnasta valmentavaan toimintaan. Työpajatoiminnan tulisi olla hyvin organisoitua, moniammatillista, verkostoitunutta, joustavaa, asiakaslähtöistä, laadukasta ja asiantuntevaa toimintaa.
Palvelumuotoilun perusajatus sovellettavuudellaan sopii hyvin kunnalliselle puolelle ja työllisyyssektorin palvelujen sekä toiminnan kehittämiseen. Asiakasnäkökulma unohdetaan edelleen ihan liian usein ja palvelumuotoilu tuo siihen ratkaisun.
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja työelämää kehittävä tutkimushanke. Lähestymistapa on toimintatutkimuksellinen kehittämisprosessi. Kehittämistyö pohjautuu palvelumuotoiluun ja eteni soveltaen palvelumuotoiluprosessia. Kehittämisprosessia on viety eteenpäin useiden eri menetelmien avulla. Prosessi on toteutettu kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe on ymmärrys vaihe. Tässä aloitusvaiheessa menetelminä on käytetty havainnointia, sidosryhmäanalyysiä ja Business Model Canvasia. Toinen vaihe on nimetty ideointi vaiheeksi. Tämän vaiheen menetelmiä ovat olleet yhteissuunnittelu, SWOT-analyysi ja vuosikello. Kolmannessa eli suunnitteluvaiheessa on vedetty yhteen ja analysoitu edellisten vaiheiden tulokset sekä konseptoitu kahta ideaa.
Menetelmien avulla on saatu monipuolisesti tietoa ja ideoita Oriveden työpajan kehittymiseksi laadukasta työpajatoimintaa tarjoavaksi työpajaksi. Kehittämistehtävän eri prosessin vaiheissa syntyneet tulokset on analysoitu välittömästi ennen seuraavaan vaiheeseen siirtymistä.
Palvelumuotoiluajattelu on synnyttänyt työpajalla uudenlaisen lähestymistavan, jolloin pyritään entistä enemmän ottamaan huomioon asiakkaiden tarpeet. Tulevaisuudessa kuntien rooli vaikeimmin työllistyvien tukemisessa tulee kasvamaan. Entistä haastavamman asiakaskunnan kanssa työskennellessä painopiste pitää siirtää työkokemusta antavasta toiminnasta valmentavaan toimintaan. Työpajatoiminnan tulisi olla hyvin organisoitua, moniammatillista, verkostoitunutta, joustavaa, asiakaslähtöistä, laadukasta ja asiantuntevaa toimintaa.
Palvelumuotoilun perusajatus sovellettavuudellaan sopii hyvin kunnalliselle puolelle ja työllisyyssektorin palvelujen sekä toiminnan kehittämiseen. Asiakasnäkökulma unohdetaan edelleen ihan liian usein ja palvelumuotoilu tuo siihen ratkaisun.