Hahmon suunnitteleminen valmiiseen pelimaailmaan
Maijala, Mira (2013)
Maijala, Mira
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka suunnitella hahmo Skullgirls-peliin. Peliä tarkastelemalla pyritään saamaan hahmosta mahdollisimman sopiva valmiiseen pelimaailmaan.
Tekstissä analysoidaan Skullgirls-pelin visuaalisia ratkaisuja sekä tarinaa. Tarkoituksena on etsiä asioita, joihin tulisi kiinnittää huomiota suunnitellessa uusia hahmoja jo valmiiseen ympäristöön.
Tiedonhankintamenetelminä on käytetty pääasiassa pelialaan liittyvää kirjallisuutta sekä verkkosivuja. Keskeisimpiä lähteitä ovat Nic Kelmanin teos ”Video Game Art” sekä Skullgirls-pelin virallisia nettisivuja. Teososa on toteutettu luonnosteluvaiheessa käsin ja viimeistelty tietokoneella käyttäen Photoshop-ohjelmaa.
Tutkimusten lopputuloksena on työstämisjärjestys pelihahmon suunnitteluun, sekä huomiota asioista, joita on ajateltava hahmoa suunniteltaessa jo valmiiseen pelimaailmaan. Hahmoa työstäessäni huomasin, että on erittäin tärkeää tuntea ympäristö johon hahmoa luodaan. On tunnettava pelimaailman muut asukkaat, sekä mahdollisuudet ja rajoitukset, jotta voidaan luoda monipuolinen, mutta uskottava hahmo, joka ei tahattomasti toista muiden ominaisuuksia.
Tekstissä analysoidaan Skullgirls-pelin visuaalisia ratkaisuja sekä tarinaa. Tarkoituksena on etsiä asioita, joihin tulisi kiinnittää huomiota suunnitellessa uusia hahmoja jo valmiiseen ympäristöön.
Tiedonhankintamenetelminä on käytetty pääasiassa pelialaan liittyvää kirjallisuutta sekä verkkosivuja. Keskeisimpiä lähteitä ovat Nic Kelmanin teos ”Video Game Art” sekä Skullgirls-pelin virallisia nettisivuja. Teososa on toteutettu luonnosteluvaiheessa käsin ja viimeistelty tietokoneella käyttäen Photoshop-ohjelmaa.
Tutkimusten lopputuloksena on työstämisjärjestys pelihahmon suunnitteluun, sekä huomiota asioista, joita on ajateltava hahmoa suunniteltaessa jo valmiiseen pelimaailmaan. Hahmoa työstäessäni huomasin, että on erittäin tärkeää tuntea ympäristö johon hahmoa luodaan. On tunnettava pelimaailman muut asukkaat, sekä mahdollisuudet ja rajoitukset, jotta voidaan luoda monipuolinen, mutta uskottava hahmo, joka ei tahattomasti toista muiden ominaisuuksia.