System Center Service Manager 2012:n käyttöönotto
Sundvall, Eero (2013)
Sundvall, Eero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia Microsoft System Center 2012 Service Managerin toiminnanohjaustyökalun asentamista yritysverkkoon. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, mitä kaikkea System Center Service Managerilla voidaan tehdä. Työ suoritettiin SolveIT Finland Oy:n testiympäristössä, joka on toteutettu VMware VSphere -virtualisointialustalla. Virtuaaliympäristöön asennettiin System Center Service Managerin tarvitsemat palvelimet.
Työ käy läpi Service Managerin asennuksen suunnittelun, itse ohjelmiston asentamisen sekä asennuksen jälkeiset toimenpiteet. Työssä tutustutaan, kuinka Service Managerin tietokantaan tuodaan kokoonpanonimikkeitä Windows-ympäristöstä. Kokoonpanonimikkeitä tuodaan niin Active Directorystä kuin myös testiympäristön System Center Configuration Manager -hallinnointityökalun tietokannasta. Projektissa liitetään myös Microsoft Exchange -sähköpostipalvelinjärjestelmä Service Manageriin. Tällä saavutettiin työnimikkeiden luominen sekä käsittely sähköpostia käyttäen.
Insinöörityössä pystytetään myös Service Managerin itsepalveluportaali, josta loppukäyttäjät voivat itse luoda palvelupyyntöjä sekä häiriöilmoituksia Service Manageriin työnimikkeiksi. Itsepalveluportaaliin luodaan esimerkkipalvelupyyntö, jonka toteuttamiseen tarvittavat toimenpiteet kuvataan opinnäytetyössä. Projektin aikana tutustutaan myös Service Managerin valmiiden lomakkeiden muokkaamiseen yritysten erityisvaatimuksien täyttämiseksi.
Projektin aikana todettiin, että Service Manager on hyvin laaja työkalu ja sillä voidaan toteuttaa monenlaisia ratkaisuja hyvin erilaisiin ongelmiin. Insinöörityö oli osa tutustumisprojektia, jonka tarkoitus oli luoda Service Manager dokumentaatio mahdollisten tulevien toimeksiantojen tukesi.
Työ käy läpi Service Managerin asennuksen suunnittelun, itse ohjelmiston asentamisen sekä asennuksen jälkeiset toimenpiteet. Työssä tutustutaan, kuinka Service Managerin tietokantaan tuodaan kokoonpanonimikkeitä Windows-ympäristöstä. Kokoonpanonimikkeitä tuodaan niin Active Directorystä kuin myös testiympäristön System Center Configuration Manager -hallinnointityökalun tietokannasta. Projektissa liitetään myös Microsoft Exchange -sähköpostipalvelinjärjestelmä Service Manageriin. Tällä saavutettiin työnimikkeiden luominen sekä käsittely sähköpostia käyttäen.
Insinöörityössä pystytetään myös Service Managerin itsepalveluportaali, josta loppukäyttäjät voivat itse luoda palvelupyyntöjä sekä häiriöilmoituksia Service Manageriin työnimikkeiksi. Itsepalveluportaaliin luodaan esimerkkipalvelupyyntö, jonka toteuttamiseen tarvittavat toimenpiteet kuvataan opinnäytetyössä. Projektin aikana tutustutaan myös Service Managerin valmiiden lomakkeiden muokkaamiseen yritysten erityisvaatimuksien täyttämiseksi.
Projektin aikana todettiin, että Service Manager on hyvin laaja työkalu ja sillä voidaan toteuttaa monenlaisia ratkaisuja hyvin erilaisiin ongelmiin. Insinöörityö oli osa tutustumisprojektia, jonka tarkoitus oli luoda Service Manager dokumentaatio mahdollisten tulevien toimeksiantojen tukesi.