Hakusanamarkkinoinnin merkitys insinööritoimiston asiakashankinnalle
Hiekkalahti, Raita (2013)
Hiekkalahti, Raita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419834
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastellaan hakusanamainonnan vaikutusta insinööritoimiston uusiasiakashankinnalle ja uusien asiakaskontakteiden määrään. Opinnäytetyön toimeksiantaja Wormac Oy oli kiinnostunut kokeilemaan uusia keinoja asiakashankinnassaan. Hakusanamainonnan edullisuus ja helppous herätti toimeksiantajallani kiinnostuksen kokeilemaan uutta markkinointiympäristöä.
Opinnäytetyöni selvittää, miten Google Adwords–hakusanamainonta vaikutti Wormac Oy:n asiakashankintaan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, jonka tiedonkeruumenetelminä käytettiin viiden toimeksiantajan puhelinhaastattelua ja Google Adwords–kampanjan tuloksia. Hakusanamainontakampanja toteutettiin 8.10.2013–26.10.2013. Puhelinhaastattelu toteutettiin 21.10–22.10.2013.
Puhelinhaastattelu ja Google Adwords hakusanamainontakampanjan tulokset kertovat, että yritykset käyttävät internetiä ja hakukoneita etsiessään yhteistyökumppania projektille toissijaisena kanavana. Ensisijaisesti yritykset selvittävät aikaisempien yhteystyökumppanien osaamisen. Kokemus, luotettavuus ja henkilökemiat ovat tärkeimpiä tekijöitä yhteistyösopimuksen kannalta pitkissä asiakassuhteissa. Lyhyissä asiakassuhteissa hintatietoisuuden havaittiin lisääntyvän. Hakusanamainontakampanja ei tuonut merkittävää lisäystä yhteydenottojen määrään, vaikka kampanja itsessään antoi paljon uusia kehittämisideoita asiakashankintaan.
Opinnäytetyöni selvittää, miten Google Adwords–hakusanamainonta vaikutti Wormac Oy:n asiakashankintaan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, jonka tiedonkeruumenetelminä käytettiin viiden toimeksiantajan puhelinhaastattelua ja Google Adwords–kampanjan tuloksia. Hakusanamainontakampanja toteutettiin 8.10.2013–26.10.2013. Puhelinhaastattelu toteutettiin 21.10–22.10.2013.
Puhelinhaastattelu ja Google Adwords hakusanamainontakampanjan tulokset kertovat, että yritykset käyttävät internetiä ja hakukoneita etsiessään yhteistyökumppania projektille toissijaisena kanavana. Ensisijaisesti yritykset selvittävät aikaisempien yhteystyökumppanien osaamisen. Kokemus, luotettavuus ja henkilökemiat ovat tärkeimpiä tekijöitä yhteistyösopimuksen kannalta pitkissä asiakassuhteissa. Lyhyissä asiakassuhteissa hintatietoisuuden havaittiin lisääntyvän. Hakusanamainontakampanja ei tuonut merkittävää lisäystä yhteydenottojen määrään, vaikka kampanja itsessään antoi paljon uusia kehittämisideoita asiakashankintaan.