Jatkuva säästäminen : Case Honkilahden Osuuspankki
Virtanen, Emilia (2013)
Virtanen, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319807
Tiivistelmä
Lokakuussa 2013 julkistetun OP-Pohjolan kotitalouksien barometrin mukaan yli puolet suomalaisista kokee varallisuuden kasvattamisen joko melko vaikeaksi tai erittäin vaikeaksi. Myös aiemmin vuonna 2012 julkaistun barometrin mukaan suuri osa suomalaisista pitää taloudellisiin ongelmiin varautumista tärkeänä, mutta kuitenkin vain osa varautuu näihin yllättäviin tilanteisiin käytännössä. Nämä tutkimustulokset heijastuvat osaltaan myös jokapäiväiseen työhöni palveluneuvojana Honkilahden Osuuspankissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen asiakkaiden suhtautumista jatkuvaan säästämiseen ja pyrkiä saamaan lisätietoa asiakaskunnan säästämiskäyttäytymisestä ja -tietoudesta löytäen samalla kehittämiskohteita säästämistuotteiden myymiseen ja jatkuvien säästösopimusten tekemiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään säästämisen lähtökohtia, säästämisinstrumentteja sekä pankin tarjoaman sijoitusneuvonnan sääntelyn vaikutuksia asiakaskohtaamisiin. Käsiteltävät aiheet on pyritty rajaamaan siten, että ne ovat läheisesti liitettävissä jatkuvaan säästämiseen ja pankkitoimihenkilöiden jokapäiväiseen työhön.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimustapa. Tutkimustulokset hankittiin kyselytutkimuksena Honkilahden Osuuspankissa. Vastauksia kyselyyn saatiin 34 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että markkinoilla on laajasti tarjolla säästämiseen sopivia tuotteita, ja jokaiselle säästäjälle on löydettävissä omaan elämäntilanteeseensa sopivia vaihtoehtoja. Tutkimukseen vastanneista lähes 60 % säästi säännöllisesti, ja heidän yleisin säästökohteensa oli varautuminen yllättäviin menoihin. Merkittävää on myös tiedostaa, kuinka muun muassa asiakkaan ikä, sukupuoli, elämäntilanne, tavoitteet säästämisasioissa ja riskinsietokyky vaikuttavat säästämiskäyttäytymiseen. Tämän vuoksi asiakkaalle tulisikin aina tarjota yksilöllistä neuvontaa ja palvelua säästämisasioihin liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen asiakkaiden suhtautumista jatkuvaan säästämiseen ja pyrkiä saamaan lisätietoa asiakaskunnan säästämiskäyttäytymisestä ja -tietoudesta löytäen samalla kehittämiskohteita säästämistuotteiden myymiseen ja jatkuvien säästösopimusten tekemiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään säästämisen lähtökohtia, säästämisinstrumentteja sekä pankin tarjoaman sijoitusneuvonnan sääntelyn vaikutuksia asiakaskohtaamisiin. Käsiteltävät aiheet on pyritty rajaamaan siten, että ne ovat läheisesti liitettävissä jatkuvaan säästämiseen ja pankkitoimihenkilöiden jokapäiväiseen työhön.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimustapa. Tutkimustulokset hankittiin kyselytutkimuksena Honkilahden Osuuspankissa. Vastauksia kyselyyn saatiin 34 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että markkinoilla on laajasti tarjolla säästämiseen sopivia tuotteita, ja jokaiselle säästäjälle on löydettävissä omaan elämäntilanteeseensa sopivia vaihtoehtoja. Tutkimukseen vastanneista lähes 60 % säästi säännöllisesti, ja heidän yleisin säästökohteensa oli varautuminen yllättäviin menoihin. Merkittävää on myös tiedostaa, kuinka muun muassa asiakkaan ikä, sukupuoli, elämäntilanne, tavoitteet säästämisasioissa ja riskinsietokyky vaikuttavat säästämiskäyttäytymiseen. Tämän vuoksi asiakkaalle tulisikin aina tarjota yksilöllistä neuvontaa ja palvelua säästämisasioihin liittyen.