Luovuuden kautta musiikin ytimeen : Aikuisen pianonsoitonharrastajan luovuuden tukeminen
Hakkarainen, Anu (2013)
Hakkarainen, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319781
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni pianonsoiton opettamista ja oppimista luovuuden näkökulmasta. Miten aikuisen pianonsoitonharrastajan opetuksessa voi rohkaista oppilaan omaa, vapaata ilmaisua, ja tehdä opetustuokioista elämyksellisiä ja innostavia?
Haluan työni kautta nostaa esille klassisen musisoinnin luovuuden tärkeyden. Mielestäni luovan asenteen rohkaiseminen on musiikkikasvatuksellisen toiminnan ytimessä: sen tulisi olla yksi musiikkipedagogin kirkkaimmista johtotähdistä hänen kohdatessaan oppilaan. Halu ilmaista ja toteuttaa itseään tavalla tai toisella on jokaiselle ihmiselle tärkeä asia. Luovan ilmaisun rohkaiseminen voikin olla yksi arvokkaimpia asioita, joita toiselle opettaa.
Työni jakautuu neljään osaan. Ensimmäisessä osassa käsittelen aikuisen oppijan oppimisen piirteitä ja aikuisen pianonsoiton harrastamista. Toinen osa käsittelee luovuuden ja musisoinnin välistä suhdetta. Kolmas osa käsittelee tekijöitä, jotka voivat mahdollisesti olla luovan musisoinnin esteenä. Neljännessä osassa paneudun luovuutta edistäviin tekijöihin, kohderyhmänä aikuiset oppijat.
Työni on tarkoitettu ensisijaisesti pianonsoiton opettajille ja -opettajaopiskelijoille, mutta myös musiikinopiskelijoille ja -harrastajille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään tämäntyyppisiä sisäisiä voimavaroja opetuksessaan ja itsessään.
Haluan työni kautta nostaa esille klassisen musisoinnin luovuuden tärkeyden. Mielestäni luovan asenteen rohkaiseminen on musiikkikasvatuksellisen toiminnan ytimessä: sen tulisi olla yksi musiikkipedagogin kirkkaimmista johtotähdistä hänen kohdatessaan oppilaan. Halu ilmaista ja toteuttaa itseään tavalla tai toisella on jokaiselle ihmiselle tärkeä asia. Luovan ilmaisun rohkaiseminen voikin olla yksi arvokkaimpia asioita, joita toiselle opettaa.
Työni jakautuu neljään osaan. Ensimmäisessä osassa käsittelen aikuisen oppijan oppimisen piirteitä ja aikuisen pianonsoiton harrastamista. Toinen osa käsittelee luovuuden ja musisoinnin välistä suhdetta. Kolmas osa käsittelee tekijöitä, jotka voivat mahdollisesti olla luovan musisoinnin esteenä. Neljännessä osassa paneudun luovuutta edistäviin tekijöihin, kohderyhmänä aikuiset oppijat.
Työni on tarkoitettu ensisijaisesti pianonsoiton opettajille ja -opettajaopiskelijoille, mutta myös musiikinopiskelijoille ja -harrastajille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään tämäntyyppisiä sisäisiä voimavaroja opetuksessaan ja itsessään.