Satunnaisuus ja sen soveltaminen omassa pelissä : Case: Stratogear
Vitikainen, Jari (2013)
Vitikainen, Jari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319778
Tiivistelmä
Jokaisella ihmisellä on jonkinlainen käsitys satunnaisuudesta. Tässä opinnäytetyössä käydään tarkemmin läpi satunnaisuuttaja tarkastellaan satunnaisuutta eri tieteiden näkökulmasta ja kuinka kyseiset tieteet käyttävä hyväkseen satunnaisuutta. Pyrin myös selventämään, kuinka satunnaisuus eroaa mielivaltaisuudesta.
Opinnäytetyössäni pyrin myös selvittämään, kuinka satunnaisuutta käytetään peleissä. Kyseisessä luvussa käyn myös läpi, kuinka peleissä käytetty satunnaisuus voidaan jakaa eri kategorioihin. Pyrin tämän lisäksi selventämään näiden kategorioiden hyvä ja huonoja puolia.
Vaikka tietokoneilla luoduissa peleissä on usein löydettävissä satunnaisuutta, ei tämä kuitenkaan ole todellista satunnaisuutta. Tästä syystä pyrin myös opinnäytetyössäni selventämään, kuinka tietokoneella luotu satunnaisuus ei ole oikeaa satunnaisuutta ja millaista tämä oikea satunnaisuus sitten on. Kyseisessä luvussa esiin nousevat pseudosatunnaisuus ja todellinen satunnaisuus sekä kuinka näitä on käytetty hyväksi peleissä.
Käytännön toteutuksena satunnaisuudesta luotiin pelin demoversio, joka olisi tarkoituksena viedä pitemmälle valmistumisen jälkeen. Pelissä käytettävä satunnaisuus on pseudo-satunnaisuutta ja syy tähän selvenee opinnäytetyöni raportissa. Päätännässä pyrin kokoamaan satunnaisuuden helposti ymmärrettäväksi tiivistelmäksi ja selventämään, kuinka käytännön osuutena tuotettu peli tulee jatkossa muuttumaan.
Opinnäytetyössäni pyrin myös selvittämään, kuinka satunnaisuutta käytetään peleissä. Kyseisessä luvussa käyn myös läpi, kuinka peleissä käytetty satunnaisuus voidaan jakaa eri kategorioihin. Pyrin tämän lisäksi selventämään näiden kategorioiden hyvä ja huonoja puolia.
Vaikka tietokoneilla luoduissa peleissä on usein löydettävissä satunnaisuutta, ei tämä kuitenkaan ole todellista satunnaisuutta. Tästä syystä pyrin myös opinnäytetyössäni selventämään, kuinka tietokoneella luotu satunnaisuus ei ole oikeaa satunnaisuutta ja millaista tämä oikea satunnaisuus sitten on. Kyseisessä luvussa esiin nousevat pseudosatunnaisuus ja todellinen satunnaisuus sekä kuinka näitä on käytetty hyväksi peleissä.
Käytännön toteutuksena satunnaisuudesta luotiin pelin demoversio, joka olisi tarkoituksena viedä pitemmälle valmistumisen jälkeen. Pelissä käytettävä satunnaisuus on pseudo-satunnaisuutta ja syy tähän selvenee opinnäytetyöni raportissa. Päätännässä pyrin kokoamaan satunnaisuuden helposti ymmärrettäväksi tiivistelmäksi ja selventämään, kuinka käytännön osuutena tuotettu peli tulee jatkossa muuttumaan.