Tilitoimiston raportointi, viestintä ja asiakaspalvelu
Soljasalo, Maiju (2013)
Soljasalo, Maiju
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319766
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on selvittää Etelä-Savossa toimivalle Yritys Oy:lle heidän tilitoimistonsa asiakkaiden raportointitarpeita. Tutkimuksella etsitään vastauksia siihen, minkälaista raportointia asiakkaat ovat valmiita käyttämään ja minkälaisessa muodossa he haluaisivat raportointia vastaanottaa. Minkälainen kysyntä raportoinnin ulkoistuksella on ja miten Yritys Oy tulisi lähteä raportointiaan kehittämään.
Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä Yritys Oy:n 90 asiakkaalle kysely, joka lähetettiin heille sähköpostitse. Kyselyn vastauksien perusteella luodaan kattava analyysiaineisto Yritys Oy:n käyttöön jatkokäsittelyä varten, jossa asiantuntijat voivat pohtia taloushallinnon raportoinnin kehittämistä. Tehtävästä analysointityöstä ja onnistuneesta analyysistä on rakennettu myös tarkentava tutkielma. Raportointitarpeiden lisäksi tutkitaan tilitoimiston yleistä asiakaspalvelua sekä viestinnän keinoja. Miten sähköisyys vaikuttaa nykyisiin tilitoimistopalveluihin ja kuinka iso rooli kirjanpitäjän tulisi ottaa raportoinnista? Tutkimuksessa esitetään hyvän asiakaspalvelun peruskäsitteitä sekä hyviä lähtökohtia viestintään, joiden avulla perusraportoinnin markkinointiviestintää voidaan lähteä kehittämään.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka sisälsi yhteensä 17 monivalintakysymystä, josta vastaajat saivat valita itselleen sopivan vastausvaihtoehdon. Jokaisen kysymyksen päätteeksi oli vielä mahdollisuus vastata avoimeen tekstikenttään, mikäli vastausvaihtoehdoista ei sopivaa vaihtoehtoa vastaajalle löytynyt. Näin pyrittiin ottamaan huomioon myös se mahdollisuus, että asiakkailta ei jäisi vastauksia saamatta. Kyselyssä on myös osio, joka sisältää väittämiä erilaisilla tavoilla tuotettuihin raportointimalleihin, joita vastaajat saivat arvostella asteikolla 1–4, josta yksi tarkoittaa täysin eri mieltä väittämän kanssa ja neljä täysin samaa mieltä väittämän kanssa.
Yrityksissä on yhä enemmän siirtymässä ulkoistuspalveluihin ja näitä tehdään eniten kirjanpidon, palkanlaskennan ja raportointipalveluissa. Tutkimuksen sisältö tulee tätä periaatetta ja tutkimuksen pohjalla on usko siihen, että tällaiselle raportoinnin palvelulle voisi olla kysyntää.
Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä Yritys Oy:n 90 asiakkaalle kysely, joka lähetettiin heille sähköpostitse. Kyselyn vastauksien perusteella luodaan kattava analyysiaineisto Yritys Oy:n käyttöön jatkokäsittelyä varten, jossa asiantuntijat voivat pohtia taloushallinnon raportoinnin kehittämistä. Tehtävästä analysointityöstä ja onnistuneesta analyysistä on rakennettu myös tarkentava tutkielma. Raportointitarpeiden lisäksi tutkitaan tilitoimiston yleistä asiakaspalvelua sekä viestinnän keinoja. Miten sähköisyys vaikuttaa nykyisiin tilitoimistopalveluihin ja kuinka iso rooli kirjanpitäjän tulisi ottaa raportoinnista? Tutkimuksessa esitetään hyvän asiakaspalvelun peruskäsitteitä sekä hyviä lähtökohtia viestintään, joiden avulla perusraportoinnin markkinointiviestintää voidaan lähteä kehittämään.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka sisälsi yhteensä 17 monivalintakysymystä, josta vastaajat saivat valita itselleen sopivan vastausvaihtoehdon. Jokaisen kysymyksen päätteeksi oli vielä mahdollisuus vastata avoimeen tekstikenttään, mikäli vastausvaihtoehdoista ei sopivaa vaihtoehtoa vastaajalle löytynyt. Näin pyrittiin ottamaan huomioon myös se mahdollisuus, että asiakkailta ei jäisi vastauksia saamatta. Kyselyssä on myös osio, joka sisältää väittämiä erilaisilla tavoilla tuotettuihin raportointimalleihin, joita vastaajat saivat arvostella asteikolla 1–4, josta yksi tarkoittaa täysin eri mieltä väittämän kanssa ja neljä täysin samaa mieltä väittämän kanssa.
Yrityksissä on yhä enemmän siirtymässä ulkoistuspalveluihin ja näitä tehdään eniten kirjanpidon, palkanlaskennan ja raportointipalveluissa. Tutkimuksen sisältö tulee tätä periaatetta ja tutkimuksen pohjalla on usko siihen, että tällaiselle raportoinnin palvelulle voisi olla kysyntää.