”Sitä yritti valehdella itselleen, ettei tarvinut muuta ku se pelaaminen” : Videopelaajien kokemuksia videopeliriippuvuudesta
Liukkonen, Milla (2013)
Liukkonen, Milla
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319683
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on videopeliriippuvuus. Tarkoitukseni on selvittää, kuinka videopelaajat kokevat videopelaamisen ja videopeliriippuvuuden sekä millaisia vaikutuksia videopelaamisella on ja on ollut. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, metodologisesta osuudesta, haastatteluiden analysoinnista ja tuloksista sekä pohdinnasta. Opinnäytetyöni on ajankohtainen ja osaltaan tulevaisuuden haaste sosiaalialan työssä.
Teoriaosiossani esittelen yleisesti riippuvuuden eri teorioita. Käsittelen videopeliriippuvuutta ja sen tunnistettavia piirteitä, riippuvuutta lisääviä elementtejä peleissä, erilaisia videopeliriippuvuuden tutkimuksia sekä videopeliriippuvuuden määrittelyn ongelmallisuutta. Lisäksi esittelen videopelien kulttuurin muutosta, sen tilaa nykypäivänä, videopelien kiehtovuuden syitä sekä videopelien hyviä ja huonoja vaikutuksia.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin opinnäytetyössä tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua videopelaajille. Toteutin haastatteluni yksilöhaastatteluna, jonka avulla keräsin videopelaajien kokemuksia videopelaamisesta ja videopeliriippuvuudesta. Analysoin haastattelujani aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa analyysitaulukon avulla kokosin haastatteluideni tulokset tiiviiseen muotoon. Teemahaastatteluiden tulosten tiivistäminen toi esiin selkeitä teemoja.
Opinnäytetyössäni ilmenee, että videopelaajien kokemuksista videopelaamisesta ja videopeliriippuvuuksista löytyy paljon samankaltaisuuksia. Videopelaajat kokevat peliriippuvuuden vaikuttaneen heihin fyysis-psyykkis-sosiaalisena kokonaisuutena. Videopeleissä kiehtoi haastateltavia niiden sosiaalinen aspekti, mielenkiintoinen tarina sekä uusien taitojen oppiminen. Haastattelemani videopelaajat pääsivät irti peliriippuvuudesta ilman ammattiapua, yleensä elämäntilanteen muututtua.
Teoriaosiossani esittelen yleisesti riippuvuuden eri teorioita. Käsittelen videopeliriippuvuutta ja sen tunnistettavia piirteitä, riippuvuutta lisääviä elementtejä peleissä, erilaisia videopeliriippuvuuden tutkimuksia sekä videopeliriippuvuuden määrittelyn ongelmallisuutta. Lisäksi esittelen videopelien kulttuurin muutosta, sen tilaa nykypäivänä, videopelien kiehtovuuden syitä sekä videopelien hyviä ja huonoja vaikutuksia.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin opinnäytetyössä tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua videopelaajille. Toteutin haastatteluni yksilöhaastatteluna, jonka avulla keräsin videopelaajien kokemuksia videopelaamisesta ja videopeliriippuvuudesta. Analysoin haastattelujani aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa analyysitaulukon avulla kokosin haastatteluideni tulokset tiiviiseen muotoon. Teemahaastatteluiden tulosten tiivistäminen toi esiin selkeitä teemoja.
Opinnäytetyössäni ilmenee, että videopelaajien kokemuksista videopelaamisesta ja videopeliriippuvuuksista löytyy paljon samankaltaisuuksia. Videopelaajat kokevat peliriippuvuuden vaikuttaneen heihin fyysis-psyykkis-sosiaalisena kokonaisuutena. Videopeleissä kiehtoi haastateltavia niiden sosiaalinen aspekti, mielenkiintoinen tarina sekä uusien taitojen oppiminen. Haastattelemani videopelaajat pääsivät irti peliriippuvuudesta ilman ammattiapua, yleensä elämäntilanteen muututtua.