Mediakasvatukselliset satutuokiot kirjastossa : Vaihtoehto perinteiselle satutuokiolle
Latvala, Tiina (2013)
Latvala, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319621
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, mitä mediakasvatuksellinen satutuokio tarkoittaa ja miten se eroaa perinteisistä satutuokioista. Teoriani pohjautuu tutkimaani kirjallisuuteen, joka käsittelee mediakasvatusta ja satutuokioita, esimerkiksi Mediametkaa!-kirjasarjaan.
Opinnäytetyöni empiirinen osa edustaa laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäni on teemahaastattelu. Haastattelin 12 Suomessa työskentelevää kirjastoammattilaista, jotka ovat pitäneet satutuokioita. Tällä tavalla selvitin heidän mielipiteitään satutuokioista. Osa heistä oli pitänyt mediakasvatuksellisia satutuokioita ja osa ei. Esitin heille 11 kysymystä. Haastatteluista viisi tapahtui kirjastoissa ja loput toteutettiin sähköpostin välityksellä.
Kysyin haastateltavilta esimerkiksi mikä on mediakasvatuksellinen satutuokio ja millainen on satutuokioiden tulevaisuus. Pääasiana mediakasvatuksellisissa satutuokioissa nähtiin kasvatukselliset tavoitteet ja lasten aktiivisuus. Haastateltavat toivoivat, että satutuokiot ovat myös tulevaisuudessa osa kirjaston toimintaa.
Tutkimassani kirjallisuudessa ja haastatteluissa tuli esille monenlaisia mediakasvatuksellisia satutuokioita. Perehdyin näihin tuokioihin ja esittelen niitä opinnäytetyössäni. Tarkoituksena on antaa työkaluja ja rohkaista tuokioiden pitämiseen. Mediakasvatuksellisten satutuokioiden tarkoitus ei ole korvata perinteisiä satutuokioita, vaan toimia niiden rinnalla ja antaa asiakkaille vaihtoehtoja.
Opinnäytetyöni empiirinen osa edustaa laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäni on teemahaastattelu. Haastattelin 12 Suomessa työskentelevää kirjastoammattilaista, jotka ovat pitäneet satutuokioita. Tällä tavalla selvitin heidän mielipiteitään satutuokioista. Osa heistä oli pitänyt mediakasvatuksellisia satutuokioita ja osa ei. Esitin heille 11 kysymystä. Haastatteluista viisi tapahtui kirjastoissa ja loput toteutettiin sähköpostin välityksellä.
Kysyin haastateltavilta esimerkiksi mikä on mediakasvatuksellinen satutuokio ja millainen on satutuokioiden tulevaisuus. Pääasiana mediakasvatuksellisissa satutuokioissa nähtiin kasvatukselliset tavoitteet ja lasten aktiivisuus. Haastateltavat toivoivat, että satutuokiot ovat myös tulevaisuudessa osa kirjaston toimintaa.
Tutkimassani kirjallisuudessa ja haastatteluissa tuli esille monenlaisia mediakasvatuksellisia satutuokioita. Perehdyin näihin tuokioihin ja esittelen niitä opinnäytetyössäni. Tarkoituksena on antaa työkaluja ja rohkaista tuokioiden pitämiseen. Mediakasvatuksellisten satutuokioiden tarkoitus ei ole korvata perinteisiä satutuokioita, vaan toimia niiden rinnalla ja antaa asiakkaille vaihtoehtoja.