Opetusmenetelmien monipuolistaminen
Välirinne, Anne; Korpi, Kaija; Kärkkäinen, Monika (2013)
Välirinne, Anne
Korpi, Kaija
Kärkkäinen, Monika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319576
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli tutkia, käytetäänkö eri opetusmenetelmiä käytännössä ja onko halukkuutta kokeilla uusia opetusmenetelmiä käytännössä.
Tuloksena pyrittiin saamaan kuvaa eri opetusmenetelmien käytön nykytilanteesta ja uusien opetusmenetelmien käytön kokeiluhalukkuudesta. Tulokset osoittivat, että eri opetusmenetelmiä käytettiin monipuolisesti ja vastaajat olivat halukkaita kokeilemaan uusia opetusmenetelmiä.
Vastaajat käyttivätkin opetuksessa eri opetusmenetelmiä monipuolisesti. Vain kaksi vastaajaa ei halunnut kokeilla uusia opetusmenetelmiä. Toisen mukaan lapset kaipaavat rutiineja ja tämän vuoksi on hyvä pysyä tutuissa opetusmenetelmissä, kun taas toinen ei ajan puutteen vuosi halunnut kokeilla uusia opetusmenetelmiä.
Opetuksen monipuolisuutta kuvaa oppimistilanne, missä vaikuttaa moni eri asia. Oppimistilanteessa vaikuttaa opiskelijan ominaispiirteet ja oppimistyyli, jotka voivat edistää tai estää oppimista. Opettajan oppimiskäsityksellä ja valitsemallaan opetusmenetelmällä on merkitystä opetuksen toteutukseen ja tehokkuuteen.
Tuloksena pyrittiin saamaan kuvaa eri opetusmenetelmien käytön nykytilanteesta ja uusien opetusmenetelmien käytön kokeiluhalukkuudesta. Tulokset osoittivat, että eri opetusmenetelmiä käytettiin monipuolisesti ja vastaajat olivat halukkaita kokeilemaan uusia opetusmenetelmiä.
Vastaajat käyttivätkin opetuksessa eri opetusmenetelmiä monipuolisesti. Vain kaksi vastaajaa ei halunnut kokeilla uusia opetusmenetelmiä. Toisen mukaan lapset kaipaavat rutiineja ja tämän vuoksi on hyvä pysyä tutuissa opetusmenetelmissä, kun taas toinen ei ajan puutteen vuosi halunnut kokeilla uusia opetusmenetelmiä.
Opetuksen monipuolisuutta kuvaa oppimistilanne, missä vaikuttaa moni eri asia. Oppimistilanteessa vaikuttaa opiskelijan ominaispiirteet ja oppimistyyli, jotka voivat edistää tai estää oppimista. Opettajan oppimiskäsityksellä ja valitsemallaan opetusmenetelmällä on merkitystä opetuksen toteutukseen ja tehokkuuteen.