Huomataanko minut ubiikissa oppimisympäristössä?
Penttilä, Jari; Määttälä, Jukka (2013)
Penttilä, Jari
Määttälä, Jukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319575
Tiivistelmä
Oppimista tapahtuu monissa eri ympäristöissä. Tässä kehittämishankkeessa keskityttiin pohtimaan etäopetustapahtuman, kuten esimerkiksi verkkoluennon tai muun vastaavanlaisen opetuksen, vuorovaikutusta sekä oppimisen että opettamisen näkökulmasta. Kehittämishankkeessa etsittiin erilaisia käytännön ja teorian ratkaisuja mielekkään vuorovaikutuksen aikaansaamiseksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen tietotekniikan maisterikoulutuksen etäopetusta-pahtumassa.
Kehittämishankkeessa tuli ilmi, että maisterikoulutuksen opiskelijat ovat kaikki aikuisia ja heille on tärkeää ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu sekä se, että oppimisympäristö pitää olla muokattavissa itselle sopivaksi. Opettajan kannalta tärkeässä roolissa oli myös tekniikan huomaamattomuus sen käyttäjälle eli tekniikan läpinäkyvyys, sillä se vaikuttaa lähes aina opettajan käyttämiin pedagogisiin malleihin ja vuorovaikutuksen syntymiseen. Tekniikalla on vaikutusta myös opiskelijan osallistumisaktiivisuuteen.
Tekniikka tarjoaa useita eri mahdollisuuksia opettajalle toteuttaa opettamista. Lopulta kuitenkin opettajalla on vastuu siitä, että minkälaiset valinnat hän tekee.
Kehittämishankkeessa tuli ilmi, että maisterikoulutuksen opiskelijat ovat kaikki aikuisia ja heille on tärkeää ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu sekä se, että oppimisympäristö pitää olla muokattavissa itselle sopivaksi. Opettajan kannalta tärkeässä roolissa oli myös tekniikan huomaamattomuus sen käyttäjälle eli tekniikan läpinäkyvyys, sillä se vaikuttaa lähes aina opettajan käyttämiin pedagogisiin malleihin ja vuorovaikutuksen syntymiseen. Tekniikalla on vaikutusta myös opiskelijan osallistumisaktiivisuuteen.
Tekniikka tarjoaa useita eri mahdollisuuksia opettajalle toteuttaa opettamista. Lopulta kuitenkin opettajalla on vastuu siitä, että minkälaiset valinnat hän tekee.