Ikäihminen kaupassa ja pankissa
Sallinen, Paula (2013)
Sallinen, Paula
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319574
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ikäihmisten saamaa asiakaspalvelua heidän näkökulmastaan. He ovat tulevaisuudessa kasvava kuluttajaryhmä päivittäispalveluiden käyttäjinä. Työssä selvitettiin, millaisia erityistarpeita ikäihmisillä on kaupan ja pankin päivittäispalveluiden käyttämisessä. Ikäosaamisen ABC – Ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun -hanke hyödyntää saatuja tuloksia tuottaessaan ABC-oppaan ja koulutuksessa. Hanke toteutetaan Pohjois-Karjalassa maakunnallisesti, sitä hallinnoi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Työ oli laadullinen tutkimus, tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kesän 2013 aikana, ja niissä oli mukana seitsemän haastateltavaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Tulosten mukaan henkilökunta osaa pääasiassa palvella hyvin ikäihmisiä ja ottaa huo-mioon heidän tarpeensa asiakkaina. Esteettömyydessä oli havaittu puutteita. Nämä asiat korostuivat selkeämmin apuvälineitä käyttävien sekä huonomman fyysisen kunnon omaavien asiakkaiden kohdalla. Osa palveluiden käyttäjistä oli sitä mieltä, ettei yksin asioiminen ollut lainkaan mahdollista. Sisäänkäyntiä ja tavaroihin ulottumista pidettiin suurimpina ongelmina esteettömyydessä. Myös palveluissa ja palvelutiloissa havaittiin puutteita. Niitä olivat vuoronumerojärjestelmän sekä wc:n puuttuminen. Kauppaan toi-vottiin grilli- ja kylmätiskiä sekä pientä vaatetavaraa.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, onko ikäihmisten huomioiminen palveluiden käyttäjinä parantunut ja olisiko Niinivaaran alueelle tarvetta perustaa kahvi- ja ruokapalveluita tarjoava yritys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ikäihmisten saamaa asiakaspalvelua heidän näkökulmastaan. He ovat tulevaisuudessa kasvava kuluttajaryhmä päivittäispalveluiden käyttäjinä. Työssä selvitettiin, millaisia erityistarpeita ikäihmisillä on kaupan ja pankin päivittäispalveluiden käyttämisessä. Ikäosaamisen ABC – Ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun -hanke hyödyntää saatuja tuloksia tuottaessaan ABC-oppaan ja koulutuksessa. Hanke toteutetaan Pohjois-Karjalassa maakunnallisesti, sitä hallinnoi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Työ oli laadullinen tutkimus, tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kesän 2013 aikana, ja niissä oli mukana seitsemän haastateltavaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Tulosten mukaan henkilökunta osaa pääasiassa palvella hyvin ikäihmisiä ja ottaa huo-mioon heidän tarpeensa asiakkaina. Esteettömyydessä oli havaittu puutteita. Nämä asiat korostuivat selkeämmin apuvälineitä käyttävien sekä huonomman fyysisen kunnon omaavien asiakkaiden kohdalla. Osa palveluiden käyttäjistä oli sitä mieltä, ettei yksin asioiminen ollut lainkaan mahdollista. Sisäänkäyntiä ja tavaroihin ulottumista pidettiin suurimpina ongelmina esteettömyydessä. Myös palveluissa ja palvelutiloissa havaittiin puutteita. Niitä olivat vuoronumerojärjestelmän sekä wc:n puuttuminen. Kauppaan toi-vottiin grilli- ja kylmätiskiä sekä pientä vaatetavaraa.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, onko ikäihmisten huomioiminen palveluiden käyttäjinä parantunut ja olisiko Niinivaaran alueelle tarvetta perustaa kahvi- ja ruokapalveluita tarjoava yritys.