Matkahallinnan kehittäminen Kelan SAP-järjestelmässä
Toivonen, Päivi (2013)
Toivonen, Päivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319566
Tiivistelmä
Kansaneläkelaitoksessa (Kela) otettiin matkahallinnan uudistettu sähköinen prosessi käyttöön 1.1.2007, joka liittyi laajempaan SAP-toiminnanohjausjärjestelmän vaiheittaiseen käyttöönottoon taloushallinnossa, henkilöstöhallinnossa ja materiaalihallinnossa.
Matkahallinnan järjestelmän kehitys on ollut vuoden 2007 jälkeen pienimuotoista. Vuonna 2012 perustettiin matkahallinnan kehittämisprojekti, koska matkahallinnan kehittämiseen koettiin olevan tarvetta kaikkien prosessiin osallistuvien toimijoiden mielestä. Projektin aikana kävi ilmi, että koko matkahallinnan prosessia on syytä kehittää, eikä vain sen yksittäisiä osia. Tänä vuonna (2013) projektin tuloksena virtaviivaistettiin käyttöliittymän näkymiä ja tekstejä sekä korjattiin järjestelmävirheitä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys siitä, miten matkahallinnan prosessia saataisiin asiakasystävällisemmäksi ja tehokkaammaksi Kelan SAP-järjestelmässä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin 5 eri matkustajaprofiilin omaavaa, paljon matkustavaa henkilöä. Sen lisäksi suoritettiin koko prosessin testaus, johon osallistui kaksi toimihenkilöä, yksi esimies, matkapalvelun asiantuntija ja matkalaskun asiatarkastaja. Nämä henkilöt eivät matkusta paljon.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin prosessin pullonkaulat sekä sen lisäksi saatiin käytettävyyteen kehitysideoita. Tutkimuksen yhteenvetona on esitetty Kelalle uusi matkahallinnan prosessi huomioiden järjestelmän tarjoamat mahdollisuudet.
Matkahallinnan järjestelmän kehitys on ollut vuoden 2007 jälkeen pienimuotoista. Vuonna 2012 perustettiin matkahallinnan kehittämisprojekti, koska matkahallinnan kehittämiseen koettiin olevan tarvetta kaikkien prosessiin osallistuvien toimijoiden mielestä. Projektin aikana kävi ilmi, että koko matkahallinnan prosessia on syytä kehittää, eikä vain sen yksittäisiä osia. Tänä vuonna (2013) projektin tuloksena virtaviivaistettiin käyttöliittymän näkymiä ja tekstejä sekä korjattiin järjestelmävirheitä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys siitä, miten matkahallinnan prosessia saataisiin asiakasystävällisemmäksi ja tehokkaammaksi Kelan SAP-järjestelmässä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin 5 eri matkustajaprofiilin omaavaa, paljon matkustavaa henkilöä. Sen lisäksi suoritettiin koko prosessin testaus, johon osallistui kaksi toimihenkilöä, yksi esimies, matkapalvelun asiantuntija ja matkalaskun asiatarkastaja. Nämä henkilöt eivät matkusta paljon.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin prosessin pullonkaulat sekä sen lisäksi saatiin käytettävyyteen kehitysideoita. Tutkimuksen yhteenvetona on esitetty Kelalle uusi matkahallinnan prosessi huomioiden järjestelmän tarjoamat mahdollisuudet.