Liikuntaleikit varhaiskasvatuksessa hyvien käytöstapojen kehittäjinä - liikuntaleikkikansio kasvattajan avuksi
Kaila, Hanna-Elina; Seppänen, Anni-Maija (2013)
Kaila, Hanna-Elina
Seppänen, Anni-Maija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319554
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää liikuntaleikkien ja hyvien käytöstapojen opettamisen yhteyttä varhaiskasvatuksessa. Aluksi tarkasteltiin, voidaanko liikuntaleikeillä opettaa hyviä käytöstapoja, ja minkälaiset leikit sopivat siihen parhaiten. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi liikuntaleikkikansio kasvattajan avuksi päiväkotiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä on määritelty varhaiskasvatusta sekä käsitelty varhaiskasvatussuunnitelmia ja liikuntaa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi teoriaan kuuluu kuvaus lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä. Aiempien tutkimusten mukaan sosiaalista ja eettistä kasvua voidaan tukea liikunnalla, kunhan kilpailun sijaan korostetaan yhteistyön, ryhmätoiminnan ja reilun pelin merkitystä.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyöprosessissa oli Lappeenrannassa sijaitseva liikuntapainotteinen päiväkoti Tirikka. Päiväkodin 5–6-vuotiaiden ryhmässä ohjattiin kahdeksan liikuntaleikkituokiota. Tuokioilla käytetyt leikit olivat itse kehittelemiämme uusia leikkejä, perinteisiä liikuntaleikkejä tai niistä tehtyjä sovelluksia hyvien käytöstapojen opettamista varten. Aineistonkeruumenetelmiä olivat havainnointi tuokioiden aikana, oppimispäiväkirjan pitäminen ja ryhmän lastentarhanopettajien puolistrukturoitu haastattelu sekä palautekeskustelut.
Ohjaustuokioiden perusteella hyviksi havaitut leikit koottiin liikuntaleikkikansioksi. Lisäksi kansio sisältää ohjeita siitä, mihin ohjaajan tulisi kiinnittää huomiota käytöstavoissa kyseisen leikin aikana. Opinnäytetyön pohjalta nousi esiin liikunnan merkitys lapsen kasvussa ja kehityksessä. Tärkeää päiväkodin ohjatussa liikunnassa on säännöllisyys, jatkuvuus, leikinomaisuus, lasten kehitystason huomioiminen sekä ohjaajan rooli.
Teoreettisessa viitekehyksessä on määritelty varhaiskasvatusta sekä käsitelty varhaiskasvatussuunnitelmia ja liikuntaa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi teoriaan kuuluu kuvaus lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä. Aiempien tutkimusten mukaan sosiaalista ja eettistä kasvua voidaan tukea liikunnalla, kunhan kilpailun sijaan korostetaan yhteistyön, ryhmätoiminnan ja reilun pelin merkitystä.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyöprosessissa oli Lappeenrannassa sijaitseva liikuntapainotteinen päiväkoti Tirikka. Päiväkodin 5–6-vuotiaiden ryhmässä ohjattiin kahdeksan liikuntaleikkituokiota. Tuokioilla käytetyt leikit olivat itse kehittelemiämme uusia leikkejä, perinteisiä liikuntaleikkejä tai niistä tehtyjä sovelluksia hyvien käytöstapojen opettamista varten. Aineistonkeruumenetelmiä olivat havainnointi tuokioiden aikana, oppimispäiväkirjan pitäminen ja ryhmän lastentarhanopettajien puolistrukturoitu haastattelu sekä palautekeskustelut.
Ohjaustuokioiden perusteella hyviksi havaitut leikit koottiin liikuntaleikkikansioksi. Lisäksi kansio sisältää ohjeita siitä, mihin ohjaajan tulisi kiinnittää huomiota käytöstavoissa kyseisen leikin aikana. Opinnäytetyön pohjalta nousi esiin liikunnan merkitys lapsen kasvussa ja kehityksessä. Tärkeää päiväkodin ohjatussa liikunnassa on säännöllisyys, jatkuvuus, leikinomaisuus, lasten kehitystason huomioiminen sekä ohjaajan rooli.