Henkilökunnan työmotivaatio päivittäistavarakaupassa
Jokinen, Marko (2013)
Jokinen, Marko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219534
Tiivistelmä
Henkilökunnan merkitys yrityksille on kasvanut alati kovenevassa kilpailussa alalla kuin alalla. Haastavissa markkinaolosuhteissa kilpailu asiakkaista on kovaa. Työntekijöiltä vaaditaan enemmän, tulosta on tehtävä ja kannattavuutta parannettava vuodesta toiseen. Vaikka päivittäistavarakaupassa tilanne ei välttämättä ole yhtä radikaali, on sielläkin kyettävä jatkuvaan toiminnan tehostamiseen ja kaupan kehittämiseen. Henkilökunta on merkittävä kilpailukeino sekä työnantajan että asiakkaan näkökulmasta.
Päivittäistavarakaupan työntekijät kohtaavat työssään monenlaisia haasteita. On kyettävä toimivaan matalapalkkaisella alalla vaativissa asiakaspalvelutehtävissä, usein kovan kiireen alla, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Siksi henkilökunnan motivointi asiakaspalveluun ja tehokkaaseen työskentelyyn asettaa haasteita myös esimiestyölle. Esimiesten soveltaessa nykyaikaisia oppeja työssään henkilökunnan motivoimiseen, henkilökunnan omat kokemukset ja tarpeet eivät välttämättä tule kuulluksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kaupan esimiestyön tueksi niitä tekijöitä, joiden päivittäistavarakaupan työntekijä kokee kohottavan tai laskevan työmotivaatiota. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää vastaajien motivaation tämän hetkinen tila. Motivaatioon vaikuttavia tekijöitä tutkittiin Herzbergin motivaatioteorian avulla. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake koostui Herzbergin teorian hygienia- ja motivaatiotekijöistä rakennetuista väittämistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kyselyyn vastanneet päivittäistavarakauppojen työntekijät viihtyvät työssään, kokevat työnsä tärkeäksi ja alan heille oikeaksi. Merkittävin keino työntekijöiden työmotivaation lisäämiseksi voidaan tulosten perusteella todeta olevan työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen. Hyvä työyhteisö ja me-henki koetaan tärkeäksi, joten esimiestyössä tulisi rakentaa näiden ominaisuuksien kehittymiselle suotuisat olosuhteet.
Päivittäistavarakaupan työntekijät kohtaavat työssään monenlaisia haasteita. On kyettävä toimivaan matalapalkkaisella alalla vaativissa asiakaspalvelutehtävissä, usein kovan kiireen alla, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Siksi henkilökunnan motivointi asiakaspalveluun ja tehokkaaseen työskentelyyn asettaa haasteita myös esimiestyölle. Esimiesten soveltaessa nykyaikaisia oppeja työssään henkilökunnan motivoimiseen, henkilökunnan omat kokemukset ja tarpeet eivät välttämättä tule kuulluksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kaupan esimiestyön tueksi niitä tekijöitä, joiden päivittäistavarakaupan työntekijä kokee kohottavan tai laskevan työmotivaatiota. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää vastaajien motivaation tämän hetkinen tila. Motivaatioon vaikuttavia tekijöitä tutkittiin Herzbergin motivaatioteorian avulla. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake koostui Herzbergin teorian hygienia- ja motivaatiotekijöistä rakennetuista väittämistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kyselyyn vastanneet päivittäistavarakauppojen työntekijät viihtyvät työssään, kokevat työnsä tärkeäksi ja alan heille oikeaksi. Merkittävin keino työntekijöiden työmotivaation lisäämiseksi voidaan tulosten perusteella todeta olevan työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen. Hyvä työyhteisö ja me-henki koetaan tärkeäksi, joten esimiestyössä tulisi rakentaa näiden ominaisuuksien kehittymiselle suotuisat olosuhteet.