Meri-Toppilassa asuvien lasten kokemuksia ja kehittämisideoita asuinympäristöstään
Elo, Susanna; Hyvönen, Mirja (2013)
Elo, Susanna
Hyvönen, Mirja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219532
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvailemme Kulttuurikerhossa käyvien lasten kokemuksia omasta asuinympäristöstään sekä sitä, millaisia asuinympäristöönsä liittyviä kehittämisehdotuksia lapsilla on.
Tutkimuksemme tavoitteena oli tuottaa lasten kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota yhteistyökumppanimme Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri ry. voi hyödyntää kehittäessään toimintaansa Meri-Toppilan alueella.
Viitekehys on luotu ammattikirjallisuuden sekä ajankohtaisten tutkimusten perusteella. Käsittelemme siinä asuinympäristön merkitystä lapsen hyvinvoinnille sekä tarkastelemme lasta asuinympäristönsä aktiivisena toimijana.
Tutkimuksemme on laadullinen lapsitutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla hyödyntäen piirtämistä haastattelujen tukena. Syntyneet piirrokset eivät kuitenkaan toimineet tutkimusaineistona. Haastattelimme kolmea Kulttuurikerhoa käyvää, alakouluikäistä lasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että lasten kokemukset jakaantuivat kertomuksiin siitä, millaisena asuinympäristö lapselle näyttäytyy, sekä siihen, miten lapsi siellä toimii. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että kokemukset asuinympäristöstä olivat monimuotoisia ja sisälsivät sekä positiivisia että negatiivisia ajatuksia. Yhteistä kokemuksille oli se, että ne kuvattiin hyvin arkisidonnaisesti.
Tuloksissa korostuivat leikki, vertais- ja muut ihmissuhteet, luonnon läheisyyden kaipuu, liikkumisen rajat, asuinympäristön erot lapsille ja aikuisille sekä harrastustoiminta. Yhtenä suurena johtopäätöksenä tuloksista ilmeni lasten kaipuu aikuisten sekä lasten yhteiseen toimintaan asuinympäristössään.
Tutkimuksemme tavoitteena oli tuottaa lasten kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota yhteistyökumppanimme Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri ry. voi hyödyntää kehittäessään toimintaansa Meri-Toppilan alueella.
Viitekehys on luotu ammattikirjallisuuden sekä ajankohtaisten tutkimusten perusteella. Käsittelemme siinä asuinympäristön merkitystä lapsen hyvinvoinnille sekä tarkastelemme lasta asuinympäristönsä aktiivisena toimijana.
Tutkimuksemme on laadullinen lapsitutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla hyödyntäen piirtämistä haastattelujen tukena. Syntyneet piirrokset eivät kuitenkaan toimineet tutkimusaineistona. Haastattelimme kolmea Kulttuurikerhoa käyvää, alakouluikäistä lasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että lasten kokemukset jakaantuivat kertomuksiin siitä, millaisena asuinympäristö lapselle näyttäytyy, sekä siihen, miten lapsi siellä toimii. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että kokemukset asuinympäristöstä olivat monimuotoisia ja sisälsivät sekä positiivisia että negatiivisia ajatuksia. Yhteistä kokemuksille oli se, että ne kuvattiin hyvin arkisidonnaisesti.
Tuloksissa korostuivat leikki, vertais- ja muut ihmissuhteet, luonnon läheisyyden kaipuu, liikkumisen rajat, asuinympäristön erot lapsille ja aikuisille sekä harrastustoiminta. Yhtenä suurena johtopäätöksenä tuloksista ilmeni lasten kaipuu aikuisten sekä lasten yhteiseen toimintaan asuinympäristössään.