OPPILASHUOLLOLLISEN YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN HONKAJOELLA HONGON KOULUSSA
Hietaoja, Niina (2013)
Hietaoja, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219525
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli oppilashuollon toimijoiden välisen yhteistyön kehittäminen ja tiivistäminen Hongon koulussa Honkajoella. Hongon koulu on noin 95 oppilaan alakoulu, missä työskentelee tällä hetkellä kuusi luokanopettajaa, puolitoista erityisopettajaa sekä kolme osa-aikaista koulunkäynninohjaajaa. Opinnäytetyössä kehitettiin sekä koulun sisäistä yhteistyötä, että muiden oppilashuollon toimijoiden: kodin, koulukuraattorin, kouluterveydenhoitajan, koulupsykologin ja lastensuojelun kanssa tehtävää yhteistyötä.
Oppilashuollollisen yhteistyön kehittäminen toteutettiin toimintatutkimuksena. Toi-mintatutkimus kuvataan usein jatkuvana prosessina ja sen tekemisessä yhdistyvät teoria ja käytäntö.
Kehittämisen aluksi tutkittiin arvokellomenetelmällä opettajien näkemyksiä tärkeimmistä kehittämistarpeista koulussa. Varsinainen kehittäminen tapahtui työkonferenssimenetelmällä sekä kahden yhteistyötahon (koulupsykologi ja lastensuojelu) osalta yksilöhaastatteluna. Työkonferensseista kaksi järjestettiin toukokuussa 2013 ja kolmas syyskuussa 2013. Työkonferenssi -työskentelytavassa korostuvat osallisuus, vuorovaikutus ja tasa-arvoinen dialogi ja sen pyrkimyksenä on lisätä toimintakulttuurien ymmärtämystä kehittämiseen osallistuvien eri ammattialojen edustajien kesken.
Kehittämisen tuloksena saatiin herätettyä kriittistä keskustelua ja myös luotua uusia käytäntöjä oppilashuollon toimijoiden välisen yhteistyön sujuvoittamiseksi, erityisesti koulun sisäisen yhteistyön ja koulukuraattorin ja kouluterveydenhoitajan kanssa tehtävän yhteistyön osalta. Lapsi- ja perhekohtaisen sosiaalityön (lastensusojelun) taholta ei katsottu olevan tarvetta saati resursseja tämänkaltaiseen kehittämiseen ehkäisevän lastensuojelun toimijoiden kanssa. Koulupsykologin palveluita alueella ei kovasta tarpeesta huolimatta tällä hetkellä ole saatavilla.
Oppilashuollollisen yhteistyön kehittäminen toteutettiin toimintatutkimuksena. Toi-mintatutkimus kuvataan usein jatkuvana prosessina ja sen tekemisessä yhdistyvät teoria ja käytäntö.
Kehittämisen aluksi tutkittiin arvokellomenetelmällä opettajien näkemyksiä tärkeimmistä kehittämistarpeista koulussa. Varsinainen kehittäminen tapahtui työkonferenssimenetelmällä sekä kahden yhteistyötahon (koulupsykologi ja lastensuojelu) osalta yksilöhaastatteluna. Työkonferensseista kaksi järjestettiin toukokuussa 2013 ja kolmas syyskuussa 2013. Työkonferenssi -työskentelytavassa korostuvat osallisuus, vuorovaikutus ja tasa-arvoinen dialogi ja sen pyrkimyksenä on lisätä toimintakulttuurien ymmärtämystä kehittämiseen osallistuvien eri ammattialojen edustajien kesken.
Kehittämisen tuloksena saatiin herätettyä kriittistä keskustelua ja myös luotua uusia käytäntöjä oppilashuollon toimijoiden välisen yhteistyön sujuvoittamiseksi, erityisesti koulun sisäisen yhteistyön ja koulukuraattorin ja kouluterveydenhoitajan kanssa tehtävän yhteistyön osalta. Lapsi- ja perhekohtaisen sosiaalityön (lastensusojelun) taholta ei katsottu olevan tarvetta saati resursseja tämänkaltaiseen kehittämiseen ehkäisevän lastensuojelun toimijoiden kanssa. Koulupsykologin palveluita alueella ei kovasta tarpeesta huolimatta tällä hetkellä ole saatavilla.