Vapaaehtoisena varhaiskasvattajana : Päiväkerho-ohjaajien näkemyksiä sosioemotionaalisten ja kognitiivisten tavoitteiden toteutumisesta
Pahkala, Annukka (2013)
Pahkala, Annukka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää vapaaehtoisten päiväkerho-ohjaajien kokemuksia lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemisen mahdollistumisesta Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen päiväkerhoissa. Tutkimuskysymykseni on: millaisia näkemyksiä vapaaehtoistoimijoilla on päiväkerhotoiminnasta 4-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen tukijana?
Teoreettinen ja käsitteellinen viitekehys:
Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen muodostavat: avoin varhaiskasvatus, vapaaehtoistyö, 4-6-vuotiaan lapsen sosiaalinen, emotionaalinen ja kognitiivinen kehitys sekä leikki. Näiden lisäksi tutkimustehtäväni kannalta keskeinen käsite on rauhanyhdistysten päiväkerhotoiminta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty viitenä teemahaastatteluna ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluaineiston perusteella päiväkerhossa tapahtuva lapsen sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kasvu toteutuu ensisijaisesti ryhmätoiminnassa. Päiväkerho-ohjaajat kokevat lapsuuden ainutlaatuisena ja arvokkaana elämänvaiheena ja haluavat vaalia varhaiskasvatuksen tärkeintä tehtävää, pienten lasten tasapainoisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämistä. Päiväkerhotyö näyttäytyy avoimia varhaiskasvatuspalveluja täydentävänä toimintamuotona.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää vapaaehtoisten päiväkerho-ohjaajien kokemuksia lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemisen mahdollistumisesta Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen päiväkerhoissa. Tutkimuskysymykseni on: millaisia näkemyksiä vapaaehtoistoimijoilla on päiväkerhotoiminnasta 4-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisen ja kognitiivisen kehityksen tukijana?
Teoreettinen ja käsitteellinen viitekehys:
Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen muodostavat: avoin varhaiskasvatus, vapaaehtoistyö, 4-6-vuotiaan lapsen sosiaalinen, emotionaalinen ja kognitiivinen kehitys sekä leikki. Näiden lisäksi tutkimustehtäväni kannalta keskeinen käsite on rauhanyhdistysten päiväkerhotoiminta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty viitenä teemahaastatteluna ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluaineiston perusteella päiväkerhossa tapahtuva lapsen sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kasvu toteutuu ensisijaisesti ryhmätoiminnassa. Päiväkerho-ohjaajat kokevat lapsuuden ainutlaatuisena ja arvokkaana elämänvaiheena ja haluavat vaalia varhaiskasvatuksen tärkeintä tehtävää, pienten lasten tasapainoisen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistämistä. Päiväkerhotyö näyttäytyy avoimia varhaiskasvatuspalveluja täydentävänä toimintamuotona.