Oulun kansalaisopiston liikunnan tuotepaketit : Kuntoliikunnan ja hyvän olon kurssit
Tallqvist, Eeva (2013)
Tallqvist, Eeva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219435
Tiivistelmä
Kansalaisopistojen asema nyky-yhteiskunnassa on muuttunut. Muutokset vaativat toi-mintojen selkiyttämistä ja uudenlaisia tapoja tuoda kurssit asiakkaiden ulottuville. Uudet palvelukokonaisuudet oikein markkinoituna antavat opistoille mahdollisuuden jatkaa toimintaansa.
Opinnäytetyön aiheena oli luoda uusi asiakaslähtöinen palvelukokonaisuus, palvelutuote. Jo tuotteistetuista kansalaisopiston kursseista luotiin kysyntää vastaavia tuotepaketteja. Tuotepakettien tuotteiksi valittiin Oulun kansalaisopiston liikunnan ja tanssin ainealueelta kuntoliikunnan ja hyvän olon kurssit. Nämä kurssit on suunnattu pääasial-lisesti työikäisille, muita ikäryhmiä pois sulkematta.
Työ oli produktiivinen. Työn ensivaiheet tehtiin kesällä 2013 aiheen rajautuessa kunto-liikunnan ja hyvän olon kursseihin. Työtä tehtäessä on käytetty apuna vuosien 2009 - 2013 välisiä kurssi- ja asiakastietoja. Tuotepaketit on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2014.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiantuntijapalveluiden tuotteistamista ja paneuduttiin sen eri piirteisiin. Teoria nivoutui tässä vetoketjumallilla tehdyssä työssä omien pohdintojen sekaan. Työtä ja työn tuloksia arvioitiin organisaation sisäisen asiantuntijapalautteen ja asiakkailta kerättyjen mielipiteiden perusteella.
Työn tuotoksena syntyneet tuotepaketit toimivat asiakaspalvelun, markkinoinnin, myynnin ja työntekijöiden tukena. Voidaan todeta, että syntyneiden tuotepakettien ja niiden markkinoinnissa käytettävien tuotekorttien avulla opisto pystyy selkeämmin ku-vaamaan asiakkailleen kurssitarjonnan ja harrastamisen monipuolisuutta.
Opinnäytetyön aiheena oli luoda uusi asiakaslähtöinen palvelukokonaisuus, palvelutuote. Jo tuotteistetuista kansalaisopiston kursseista luotiin kysyntää vastaavia tuotepaketteja. Tuotepakettien tuotteiksi valittiin Oulun kansalaisopiston liikunnan ja tanssin ainealueelta kuntoliikunnan ja hyvän olon kurssit. Nämä kurssit on suunnattu pääasial-lisesti työikäisille, muita ikäryhmiä pois sulkematta.
Työ oli produktiivinen. Työn ensivaiheet tehtiin kesällä 2013 aiheen rajautuessa kunto-liikunnan ja hyvän olon kursseihin. Työtä tehtäessä on käytetty apuna vuosien 2009 - 2013 välisiä kurssi- ja asiakastietoja. Tuotepaketit on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2014.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiantuntijapalveluiden tuotteistamista ja paneuduttiin sen eri piirteisiin. Teoria nivoutui tässä vetoketjumallilla tehdyssä työssä omien pohdintojen sekaan. Työtä ja työn tuloksia arvioitiin organisaation sisäisen asiantuntijapalautteen ja asiakkailta kerättyjen mielipiteiden perusteella.
Työn tuotoksena syntyneet tuotepaketit toimivat asiakaspalvelun, markkinoinnin, myynnin ja työntekijöiden tukena. Voidaan todeta, että syntyneiden tuotepakettien ja niiden markkinoinnissa käytettävien tuotekorttien avulla opisto pystyy selkeämmin ku-vaamaan asiakkailleen kurssitarjonnan ja harrastamisen monipuolisuutta.