Omasta hygieniASta : Ohjeistus henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimiseen Asperger-nuorille
Lappalainen, Jonna (2013)
Lappalainen, Jonna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219409
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni tein ohjeistuksen Asperger-nuorille henkilökohtaisen hygienian hoitamisen tueksi. Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on ohjata henkilökohtaisen hygienian hoitoon liittyvien toimintojen ylläpitämisessä. Tavoitteena oli luoda materiaalia, jota voidaan muokata nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Asperger-nuorten kohdalla hygienian hoitamiseen heijastuu oireyhtymään liittyvien ominaisuuksien johdosta erityisiä haasteita. Ohjeistuksessa on lähestytty aihetta vahvuuksien kautta haasteet huomioiden. Kohderyhmänä ovat nuoret, joten ohjeistuksessa on keskitytty toimintojen opettamisen sijasta niiden integroimiseen osaksi päivittäisiä rutiineja.
Aspergerin oireyhtymä on autismin kirjoon kuuluva keskushermoston kehityshäiriö, johon liittyy erilaisia poikkeavuuksia vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa sekä rajoittuneita ja toistavia käyttäytymismalleja ja rutiineja. Usein oireyhtymään liitetään muun muassa aistiyliherkkyydet, jolla voi olla suuri merkitys As-henkilöiden tapaan hoitaa päivittäisiä askareita. Asioiden ja toimintojen strukturointi eli rakenteiden luominen ja järjestäminen on keskeisessä asemassa Asperger-henkilöiden oppimisen ja elämänhallinnan kannalta. Selkokieli ja –kuvat osaltaan auttavat uusien asioiden ja taitojen omaksumi-sessa ja harjaantumisessa.
Ohjeistusta varten on haastateltu ja konsultoitu Aspergerin oireyhtymän nuorten kanssa töitä tekeviä ammattilaisia.
Opinnäytetyön tilaajana on ammatillinen erityisoppilaitos Ammattiopisto Luovi, jossa arjenhallinta ja itsenäiseen elämään valmentautuminen ovat osa oppilaitoksen valmentavan koulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmia. Opinnäytetyön aihe on lähtenyt työelämässä havaitusta tarpeesta ja ohjeistus on osa arjen- ja elämänhallinnan opettelemiseen tuotettujen materiaalien kokonaisuutta. Ohjeistusta voidaan soveltaa ja hyödyntää yksilöllisten tarpeiden mukaisesti niin itsenäisessä asumisessa kuin kotona tai asumisyksiköissä.
Asperger-nuorten kohdalla hygienian hoitamiseen heijastuu oireyhtymään liittyvien ominaisuuksien johdosta erityisiä haasteita. Ohjeistuksessa on lähestytty aihetta vahvuuksien kautta haasteet huomioiden. Kohderyhmänä ovat nuoret, joten ohjeistuksessa on keskitytty toimintojen opettamisen sijasta niiden integroimiseen osaksi päivittäisiä rutiineja.
Aspergerin oireyhtymä on autismin kirjoon kuuluva keskushermoston kehityshäiriö, johon liittyy erilaisia poikkeavuuksia vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa sekä rajoittuneita ja toistavia käyttäytymismalleja ja rutiineja. Usein oireyhtymään liitetään muun muassa aistiyliherkkyydet, jolla voi olla suuri merkitys As-henkilöiden tapaan hoitaa päivittäisiä askareita. Asioiden ja toimintojen strukturointi eli rakenteiden luominen ja järjestäminen on keskeisessä asemassa Asperger-henkilöiden oppimisen ja elämänhallinnan kannalta. Selkokieli ja –kuvat osaltaan auttavat uusien asioiden ja taitojen omaksumi-sessa ja harjaantumisessa.
Ohjeistusta varten on haastateltu ja konsultoitu Aspergerin oireyhtymän nuorten kanssa töitä tekeviä ammattilaisia.
Opinnäytetyön tilaajana on ammatillinen erityisoppilaitos Ammattiopisto Luovi, jossa arjenhallinta ja itsenäiseen elämään valmentautuminen ovat osa oppilaitoksen valmentavan koulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmia. Opinnäytetyön aihe on lähtenyt työelämässä havaitusta tarpeesta ja ohjeistus on osa arjen- ja elämänhallinnan opettelemiseen tuotettujen materiaalien kokonaisuutta. Ohjeistusta voidaan soveltaa ja hyödyntää yksilöllisten tarpeiden mukaisesti niin itsenäisessä asumisessa kuin kotona tai asumisyksiköissä.