Tukea ja työkaluja isosille : Joutjärven seurakunnan isostoiminnan kehittäminen
Kemppainen, Emmi Eriikka (2013)
Kemppainen, Emmi Eriikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaista tukea Joutjärven seurakunnan isoset kokevat tarvitsevansa, ja selvityksen perusteella kehittää isosille suunnattua tuen tarjontaa. Lisäksi tavoitteena oli luoda Joutjärven seurakunnan isosille konkreettinen työkalu, jota he voivat käyttää omien tehtäviensä tukena. Tilaajaorganisaationa toimiva Joutjärven seurakunta on Lahden seurakuntayhtymään kuuluva paikallisseurakunta, jolla on noin 16 500 jäsentä. Seurakunnan isoskoulutuksen suorittaa vuosittain 60-80 nuorta ja isosena toimii vuosittain 50-60 nuorta. Seurakunnan isosten isosilla on käytössään hyödyllisiksi koetut tehtäväkansiot, mutta isosilla tällaista tukimateriaalia omaan tehtäväänsä ei ole.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan vapaaehtoistoimintaa nuorten mielikuvien ja motivaation sekä vapaaehtoisten tukemisen näkökulmasta käsin. Vapaaehtoistoimintaa koskevan teoreettisen tiedon lisäksi tietoperustassa avataan isostoiminnan syntyä ja sen nykytilaa sekä kirkon muuta vapaaehtoistoimintaa. Lisäksi luodaan katsaus Joutjärven seurakunnan nuorisotyöhön esitellen erityisesti seurakunnan isostoimintaa.
Isosten tuen tarvetta selvitettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, josta saatu kokemusperäinen tieto ohjasi tuen tarjonnan kehittämistä sekä konkreettisen työkalun luomista. Kehittämistyötä tehtiin yhteistyössä Joutjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajan sekä isosten isosten kanssa. Opinnäytetyön tulokset kertovat, että Joutjärven seurakunnassa isosia motivoi positiivinen kokemus omasta rippileiristä sekä uskonnolliset ja sosiaaliset syyt. Isoset kokevat tarvinneensa tukea melko vähän mutta ilmoittavat saaneensa tukea rippikoulujakson aikana todella paljon. Eniten kaivatut tuen muodot ovat keskustelu ja kuuntelu sekä kannustus ja rohkaisu.
Opinnäytetyön keskeisin anti Joutjärven seurakunnalle on Isosen käsikirja, joka sisältää tietoa isosen rooleista, tehtävistä, oikeuksista ja velvollisuuksista sekä ohjeita isosen eri tehtäviin rippikoulussa. Isosen käsikirja tukee nuoria vapaaehtoisia tehtävässään ja rohkaisee heitä tarvittaessa pyytämään apua. Lisäksi tilaajaorganisaatio saa käyttöönsä ehdotelman toimintamallista, jolla isosia voidaan tukea henkilökohtaisesti rippikouluissa.
Isosen käsikirjaa voidaan hyödyntää myös muiden seurakuntien isostoiminnassa soveltamalla sisällöt omiin käytäntöihin sopiviksi. Ehdotettua toimintamallia ja muita opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kansalaistoiminnan ja nuorisotyön toimialalla kun halutaan kehittää nuorten vapaaehtoisten tukemista sekä vahvistaa nuorten kansalaisaktiivisuutta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan vapaaehtoistoimintaa nuorten mielikuvien ja motivaation sekä vapaaehtoisten tukemisen näkökulmasta käsin. Vapaaehtoistoimintaa koskevan teoreettisen tiedon lisäksi tietoperustassa avataan isostoiminnan syntyä ja sen nykytilaa sekä kirkon muuta vapaaehtoistoimintaa. Lisäksi luodaan katsaus Joutjärven seurakunnan nuorisotyöhön esitellen erityisesti seurakunnan isostoimintaa.
Isosten tuen tarvetta selvitettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, josta saatu kokemusperäinen tieto ohjasi tuen tarjonnan kehittämistä sekä konkreettisen työkalun luomista. Kehittämistyötä tehtiin yhteistyössä Joutjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajan sekä isosten isosten kanssa. Opinnäytetyön tulokset kertovat, että Joutjärven seurakunnassa isosia motivoi positiivinen kokemus omasta rippileiristä sekä uskonnolliset ja sosiaaliset syyt. Isoset kokevat tarvinneensa tukea melko vähän mutta ilmoittavat saaneensa tukea rippikoulujakson aikana todella paljon. Eniten kaivatut tuen muodot ovat keskustelu ja kuuntelu sekä kannustus ja rohkaisu.
Opinnäytetyön keskeisin anti Joutjärven seurakunnalle on Isosen käsikirja, joka sisältää tietoa isosen rooleista, tehtävistä, oikeuksista ja velvollisuuksista sekä ohjeita isosen eri tehtäviin rippikoulussa. Isosen käsikirja tukee nuoria vapaaehtoisia tehtävässään ja rohkaisee heitä tarvittaessa pyytämään apua. Lisäksi tilaajaorganisaatio saa käyttöönsä ehdotelman toimintamallista, jolla isosia voidaan tukea henkilökohtaisesti rippikouluissa.
Isosen käsikirjaa voidaan hyödyntää myös muiden seurakuntien isostoiminnassa soveltamalla sisällöt omiin käytäntöihin sopiviksi. Ehdotettua toimintamallia ja muita opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kansalaistoiminnan ja nuorisotyön toimialalla kun halutaan kehittää nuorten vapaaehtoisten tukemista sekä vahvistaa nuorten kansalaisaktiivisuutta.