Terveellisen pikaruokaravintolakonseptin kysyntä pääkaupunkiseudulla
Vigren, Ilona (2013)
Vigren, Ilona
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219389
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida terveellisen pikaruokaravintolakonseptin liiketoimintapotentiaalia pääkaupunkiseudulla tutkimalla konseptin kysyntää. Terveellisen pikaruokaravintolan perusajatuksena on toimia perinteisellä pikaruokaravintolakonseptilla, kuitenkin tarjoillen terveellistä, eettistä sekä ekologista ruokaa ja toimien edellä mainittujen arvojen mukaisesti. Terveellisen pikaruokaravintolakonseptin ideana on selkeästi erottautua alan muista toimijoista keskittymällä terveellisyyteen ja vastuullisuuteen.
Työssä selvitettiin terveellisen pikaruokaravintolan markkinakysyntää, havaittiin pikaruokaravintolakonseptiin vaikuttavia tulevaisuuden trendejä ja tunnistettiin potentiaalisimmat asiakassegmentit terveelliselle pikaruokaravintolakonseptille. Näiden pohjatietojen perusteella työn tutkimusosiossa tutkittiin terveellisen pika-ruokaravintolan kysyntää. Työn viitekehys koostui terveellisen pikaruokaravintolakonseptin näkökulman ympärille.
Konseptin kysyntää tutkittiin kahdella haastattelututkimuksella. Kuluttajatutkimuksessa selvitettiin kuluttajien halua terveellistä pikaruokaa kohtaan sekä halujen konkretisoitumista kysynnäksi. Tutkimus kuluttajille toteutettiin kohderyhmähaastatteluna. Asiantuntijahaastattelun tavoitteena oli kerätä asiantuntijoiden arvioita terveellisen pikaruokaravintolan tulevasta kysynnästä pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksessa selvitettiin terveellisen pikaruokaravintolakonseptin liikeidean menestymisen mahdollisuuksia ja siihen kohdistuvaa kysyntää. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin kolmena erillisenä teemahaastatteluna ja koostettiin yhdeksi lausunnoksi.
Työn tulosten perusteella terveelliselle pikaruokaravintolalle nähtiin olevan kysyntää pääkaupunkiseudulla. Haastateltavat uskoivat uuden konseptin liiketoimintapotentiaaliin. Kuluttajat pitävät ruoan terveellisyyttä tärkeänä tekijänä, mutta eivät kuitenkaan yhtä tärkeänä kuin ruoan makua. Tutkimuksen mukaan liikeidean menestymisen haasteena oli ravintolan ruokavalikoima ja ruoan maku sekä konseptin asemointi ja tehokas markkinointi.
Työssä selvitettiin terveellisen pikaruokaravintolan markkinakysyntää, havaittiin pikaruokaravintolakonseptiin vaikuttavia tulevaisuuden trendejä ja tunnistettiin potentiaalisimmat asiakassegmentit terveelliselle pikaruokaravintolakonseptille. Näiden pohjatietojen perusteella työn tutkimusosiossa tutkittiin terveellisen pika-ruokaravintolan kysyntää. Työn viitekehys koostui terveellisen pikaruokaravintolakonseptin näkökulman ympärille.
Konseptin kysyntää tutkittiin kahdella haastattelututkimuksella. Kuluttajatutkimuksessa selvitettiin kuluttajien halua terveellistä pikaruokaa kohtaan sekä halujen konkretisoitumista kysynnäksi. Tutkimus kuluttajille toteutettiin kohderyhmähaastatteluna. Asiantuntijahaastattelun tavoitteena oli kerätä asiantuntijoiden arvioita terveellisen pikaruokaravintolan tulevasta kysynnästä pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksessa selvitettiin terveellisen pikaruokaravintolakonseptin liikeidean menestymisen mahdollisuuksia ja siihen kohdistuvaa kysyntää. Asiantuntijahaastattelu toteutettiin kolmena erillisenä teemahaastatteluna ja koostettiin yhdeksi lausunnoksi.
Työn tulosten perusteella terveelliselle pikaruokaravintolalle nähtiin olevan kysyntää pääkaupunkiseudulla. Haastateltavat uskoivat uuden konseptin liiketoimintapotentiaaliin. Kuluttajat pitävät ruoan terveellisyyttä tärkeänä tekijänä, mutta eivät kuitenkaan yhtä tärkeänä kuin ruoan makua. Tutkimuksen mukaan liikeidean menestymisen haasteena oli ravintolan ruokavalikoima ja ruoan maku sekä konseptin asemointi ja tehokas markkinointi.