"Kerro se kuvin" : Kuvakortit apuna lapsen valmistamisessa magneettitutkimukseen ja kanylointiin
Liemula, Jenni; Kujanpää, Riina (2013)
Liemula, Jenni
Kujanpää, Riina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219330
Tiivistelmä
Graafinen kommunikointi on osa puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia. Se on kommunikoinnin muoto, jossa käytetään näkemiseen perustuvia välineitä. Graafisen kommunikoinnin yksi muodoista on kuvakommunikointi, josta on yleensä helppo aloittaa vaihtoehtoisen kommunikointimuotojen käyttö. Kuvien avulla voi keskustella, ne voivat motivoida ja myös rauhoittaa. Lapsi voi kuvien avulla jäsentää maailmaansa ja hänelle voi ennakoida tulevia tapahtumia niiden avulla. Kuvat voivat myös toimia keskustelualustana tai muistin tukena. Pieni lapsi ei vielä osaa lukea, mutta katselee kuvakirjasta mielellään kuvia, joiden avulla hän jäsentää asioita ja maailmaansa. Tässä opinnäytetyössä on perehdytty tarkemmin kuvilla kommunikointiin. Kuvat ovat hyvä tapa valmistaa eri-ikäisiä lapsia toimenpiteisiin ja tutkimuksiin hoitotyössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvakorttitaulut kehitystasoltaan 3-6-vuotiaalle lapselle magneettikuvauksesta ja kanyloinnista Pirkanmaan sairaanhoitopiirin käyttöön. Tavoitteena oli antaa lapselle kuvakorttitaulujen avulla lisätietoa tulevasta magneettikuvauspäivästä ja hoitotoimenpiteestä sekä sitä kautta lisätä lapsen turvalli-suuden tunnetta. Tavoitteena oli myös lisätä opiskelijoiden omaa tietämystä kuvakorttien hyödyntämisestä lasten valmistamisessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli tuotokseen painottuva opinnäytetyö, jonka tuotoksena tehtiin kuvakorttitaulut lapsen valmistamiseen, työelämäyhteistyötahon toiveet huomioiden. Kuvakorttitauluja on kaksi: toinen lapsen magneettikuvauspäivästä Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja toinen kanyloinnista. Magneettikuvauspäivästä on kerrottu 12 kuvakortilla ja kanyloinnista 8 kuvakortilla. Kuvat ovat sekä piirrettyjä että valokuvia. Kuvataulut ja kuvakortit ovat laminoituja. Lisäksi kuvakortit ovat irrotettavissa ja käännettävissä. Kuvakorttitaulut ovat tarkoitettu kaikkien lasten valmistamiseen.
Kehittämisehdotuksiksi syntyivät kuvakorttitaulujen käytön yleistyminen lapsen valmistamisessa muissakin toimenpiteissä. Lisäksi mielenkiintoista olisi tulevaisuudessa tutkia, voisiko kuvakorttitauluja hyödyntää lasten lisäksi myös muiden, kuten vieraskielisten kohderyhmien kanssa. Olisi myös mielenkiintoista tutkia, kuinka lapset ja vanhemmat ovat hyötyneet kuvakorttien avulla valmistamisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvakorttitaulut kehitystasoltaan 3-6-vuotiaalle lapselle magneettikuvauksesta ja kanyloinnista Pirkanmaan sairaanhoitopiirin käyttöön. Tavoitteena oli antaa lapselle kuvakorttitaulujen avulla lisätietoa tulevasta magneettikuvauspäivästä ja hoitotoimenpiteestä sekä sitä kautta lisätä lapsen turvalli-suuden tunnetta. Tavoitteena oli myös lisätä opiskelijoiden omaa tietämystä kuvakorttien hyödyntämisestä lasten valmistamisessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli tuotokseen painottuva opinnäytetyö, jonka tuotoksena tehtiin kuvakorttitaulut lapsen valmistamiseen, työelämäyhteistyötahon toiveet huomioiden. Kuvakorttitauluja on kaksi: toinen lapsen magneettikuvauspäivästä Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja toinen kanyloinnista. Magneettikuvauspäivästä on kerrottu 12 kuvakortilla ja kanyloinnista 8 kuvakortilla. Kuvat ovat sekä piirrettyjä että valokuvia. Kuvataulut ja kuvakortit ovat laminoituja. Lisäksi kuvakortit ovat irrotettavissa ja käännettävissä. Kuvakorttitaulut ovat tarkoitettu kaikkien lasten valmistamiseen.
Kehittämisehdotuksiksi syntyivät kuvakorttitaulujen käytön yleistyminen lapsen valmistamisessa muissakin toimenpiteissä. Lisäksi mielenkiintoista olisi tulevaisuudessa tutkia, voisiko kuvakorttitauluja hyödyntää lasten lisäksi myös muiden, kuten vieraskielisten kohderyhmien kanssa. Olisi myös mielenkiintoista tutkia, kuinka lapset ja vanhemmat ovat hyötyneet kuvakorttien avulla valmistamisesta.