Kirjaston markkinointi : Markkinointisuunnitelma Kajaanin kaupunginkirjasto - Kainuun maakuntakirjastolle
Komminaho, Liisa (2013)
Komminaho, Liisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kirjaston markkinointi. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tuloksena on toteutettu markkinointisuunnitelma Kajaanin kaupunginkirjastolle. Markkinointisuunnitelma on toteutettu Kajaanin kaupunginkirjaston viestintästrategian pohjalta. Raportissa esitellään toiminnallisen opinnäytetyön käsite ja kerrotaan opinnäytetyöprosessista työn tekijän näkökulmasta.
Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän peruskäsitteitä sekä suhtautumista markkinointiin kirjastoalalla. Lisäksi on esitelty markkinoinnin keinoja, joita kirjastoissa eri puolilla maailmaa on hyödynnetty. Aineistona on käytetty yleistä markkinoinnin kirjallisuutta, kirjaston viestintää ja markkinointia käsitteleviä kirjoja, sekä elektronisia artikkeleita ja blogikirjoituksia markkinoinnista.
Toimeksiantajan toiveena oli käytännöllisiä markkinoinnin keinoja sisältävä suunnitelma, joka olisi toteutettavissa vähäisin resurssein. Suunnitelmassa onkin hyödynnetty paljon sosiaalista mediaa ja muita matalan kynnyksen markkinointikeinoja. Markkinointisuunnitelma on raportin liitteenä.
Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän peruskäsitteitä sekä suhtautumista markkinointiin kirjastoalalla. Lisäksi on esitelty markkinoinnin keinoja, joita kirjastoissa eri puolilla maailmaa on hyödynnetty. Aineistona on käytetty yleistä markkinoinnin kirjallisuutta, kirjaston viestintää ja markkinointia käsitteleviä kirjoja, sekä elektronisia artikkeleita ja blogikirjoituksia markkinoinnista.
Toimeksiantajan toiveena oli käytännöllisiä markkinoinnin keinoja sisältävä suunnitelma, joka olisi toteutettavissa vähäisin resurssein. Suunnitelmassa onkin hyödynnetty paljon sosiaalista mediaa ja muita matalan kynnyksen markkinointikeinoja. Markkinointisuunnitelma on raportin liitteenä.