”Meidän on tärkeää olla siellä, missä ihmiset ovat” KIRKON PERHENEUVOJIEN KOKEMUKSIA SUHDEKLINIKKA-BLOGISSA TEHTÄVÄSTÄ TYÖSTÄ
Tiainen, Anja; Turunen, Enni (2013)
Tiainen, Anja
Turunen, Enni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suomen evankelisluterilaisen kirkon kirkkohallitus. Opinnäytetyössä tutkittiin Suhdeklinikka-blogissa tehtävää työtä ja sen merkitystä blogissa toimivien perheneuvojien näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin millainen työväline verkko on sosiaalialan työssä. Tavoitteena oli saada Suhdeklinikka-blogissa toimivilta perheneuvojilta kokemuksia siitä, minkälaista blogissa tehtävä neuvontatyö on ja käyttää kokemuksia apuna palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimuksen periaatteilla käyttäen lomakehaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Kyselylomakkeet lähetettiin 12 Suhdeklinikka-blogissa toimivalle perheneuvojalle sähköpostitse. Vastauksia tuli takaisin seitsemältä perheneuvojalta. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
Keskeisiä tuloksia oli, että verkossa olevien palveluiden tarve lisääntyy. Jatkossa verkon kautta tehtävien palveluiden tarjonta myös kasvaa. Verkossa tehtävä työ vaatii ammattilaiselta erilaista osaamista. Verkossa vuorovaikutus tapahtuu kirjoitetun tekstin kautta, eikä kohtaamisessa ole mukana ei-sanallista viestintää. Verkon kautta tavoitetaan laaja joukko ihmisiä ja samalla on mahdollisuus auttaa monia samojen ongelmien kanssa kamppailevia. Verkon kautta tarjottavia palveluita pidetään matalan kynnyksen palveluina.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita olisi kasvokkain tehtävän ja verkossa tapahtuvan asiakastyön vertaaminen. Suhdeklinikka-blogin asiakkaiden näkökulmaa sekä blogin kautta tehtävää asiakastyötä voisi tutkia tarkemmin.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimuksen periaatteilla käyttäen lomakehaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Kyselylomakkeet lähetettiin 12 Suhdeklinikka-blogissa toimivalle perheneuvojalle sähköpostitse. Vastauksia tuli takaisin seitsemältä perheneuvojalta. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
Keskeisiä tuloksia oli, että verkossa olevien palveluiden tarve lisääntyy. Jatkossa verkon kautta tehtävien palveluiden tarjonta myös kasvaa. Verkossa tehtävä työ vaatii ammattilaiselta erilaista osaamista. Verkossa vuorovaikutus tapahtuu kirjoitetun tekstin kautta, eikä kohtaamisessa ole mukana ei-sanallista viestintää. Verkon kautta tavoitetaan laaja joukko ihmisiä ja samalla on mahdollisuus auttaa monia samojen ongelmien kanssa kamppailevia. Verkon kautta tarjottavia palveluita pidetään matalan kynnyksen palveluina.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita olisi kasvokkain tehtävän ja verkossa tapahtuvan asiakastyön vertaaminen. Suhdeklinikka-blogin asiakkaiden näkökulmaa sekä blogin kautta tehtävää asiakastyötä voisi tutkia tarkemmin.