Työelämään valmentautumisen arvioinnin kehittäminen : Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus
Wredfors, Marjo (2013)
Wredfors, Marjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019191
Tiivistelmä
Keskuspuiston ammattiopisto on ORTON Invalidisäätiön ylläpitämä ammatillinen erityisoppilaitos ja erityisopetuksen kehittämiskeskus, joka tarjoaa muun muassa työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus -koulutusta (valmentava 2). Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia, joiden avulla opiskelija selviytyy jokapäiväisessä elämässä ja työpaikalla sijoittuen mahdollisimman itsenäiseen työtehtävään.
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus (monivammaiset näkövammaiset) -tiimin kanssa työelämään valmentautumisen arviointilomakkeita. Arviointilomakkeet liitetään Keskuspuiston ammattiopiston Verkkoveräjä-oppimisympäristöön, josta ne ovat saavutettavissa esteettömästi myös näkövammaisten tietoteknisillä apuvälineillä. Opinnäytetyön menetelmänä käytetään Engeströmin kehittävän työntutkimuksen ekspansiivisen oppimisen sykliä.
Webropol-kyselylomakkeella selvitettiin Keskuspuiston ammattiopiston valmentava 2 työntekijöiden mielipiteitä käytössä olevista lomakkeista ja kehittämistarpeista. Kyselyyn vastasi 10 työntekijää. Työntekijöillä oli paljon erilaisia lomakkeita ja metodeja käytössä: muun muassa Keskuspuiston ammattiopiston oma lomakkeisto, VAVA-hankkeen materiaali ja AAPEP-arviointiasteikko. Työntekijöiden mukaan arviointilomakkeen tulisi olla selkeä, muokattavissa oleva sekä helppo ja nopea täyttää.
Uusien arviointilomakkeiden kehittämisessä hyödynnettiin toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälistä luokitusta (ICF) ja toiminnanohjauksen teoriaa jaettuna osa-alueisiin aloitteellisuus, käyttäytymisen ehkäisy, vaihtaminen, suunnittelu, organisointikyky, itsetarkkailu, tunteiden säätely ja työmuisti.
Verkkoveräjä-oppimisympäristöön luotiin Työelämän valmiudet -opintokokonaisuus, josta kehitetyt lomakkeet ovat otettavissa ja sinne palautettavissa. Arviointilomakkeisto otetaan käyttöön syyslukukaudella 2013 ja sitä juurrutetaan lukuvuoden 2013–2014 aikana aluksi valmentava 2 -ryhmien sisällä ja mahdollisesti jatkossa laajemminkin oppilaitoksessa.
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus (monivammaiset näkövammaiset) -tiimin kanssa työelämään valmentautumisen arviointilomakkeita. Arviointilomakkeet liitetään Keskuspuiston ammattiopiston Verkkoveräjä-oppimisympäristöön, josta ne ovat saavutettavissa esteettömästi myös näkövammaisten tietoteknisillä apuvälineillä. Opinnäytetyön menetelmänä käytetään Engeströmin kehittävän työntutkimuksen ekspansiivisen oppimisen sykliä.
Webropol-kyselylomakkeella selvitettiin Keskuspuiston ammattiopiston valmentava 2 työntekijöiden mielipiteitä käytössä olevista lomakkeista ja kehittämistarpeista. Kyselyyn vastasi 10 työntekijää. Työntekijöillä oli paljon erilaisia lomakkeita ja metodeja käytössä: muun muassa Keskuspuiston ammattiopiston oma lomakkeisto, VAVA-hankkeen materiaali ja AAPEP-arviointiasteikko. Työntekijöiden mukaan arviointilomakkeen tulisi olla selkeä, muokattavissa oleva sekä helppo ja nopea täyttää.
Uusien arviointilomakkeiden kehittämisessä hyödynnettiin toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälistä luokitusta (ICF) ja toiminnanohjauksen teoriaa jaettuna osa-alueisiin aloitteellisuus, käyttäytymisen ehkäisy, vaihtaminen, suunnittelu, organisointikyky, itsetarkkailu, tunteiden säätely ja työmuisti.
Verkkoveräjä-oppimisympäristöön luotiin Työelämän valmiudet -opintokokonaisuus, josta kehitetyt lomakkeet ovat otettavissa ja sinne palautettavissa. Arviointilomakkeisto otetaan käyttöön syyslukukaudella 2013 ja sitä juurrutetaan lukuvuoden 2013–2014 aikana aluksi valmentava 2 -ryhmien sisällä ja mahdollisesti jatkossa laajemminkin oppilaitoksessa.