”Tervetuloa meille!” : Lastenkoti Tyrskyn perehdytyskansio
Karjalainen, Anu; Saira, Marja-Leena (2013)
There are no files associated with this item.
Karjalainen, Anu
Saira, Marja-Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019188
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli koota perehdytyskansio Vantaalla sijaitsevalle Pelastakaa Lapset ry:n lastenkoti Tyrskylle. Perehdytyskansion toteuttamisen tavoitteena oli tuottaa selkeä ja kattava perehdytyskansio, joka sisältää tietoa yksikön toimintatavoista sekä sovituista arjen yhteisistä käytännöistä. Perehdytyskansion tarkoitus on toimia perehdyttäjän apuvälineenä uusien työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden vuorovaikutuksellisessa perehdyttämistilanteessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytystä tarkastellaan organisaation henkilöstöjohtamisen ja lastensuojelun laitoshuollon erityispiirteiden sekä konstruktiivisen oppimiskäsityksen näkökulmasta. Teoriatiedon haussa on pyritty hyödyntämään monipuolisesti aihekohtaista kirjallisuutta ja internetin tietokantoja. Teoriatiedon avulla muodostettiin käsitys siitä, mitä on hyvä perehdyttäminen ja mitä sillä voidaan saavuttaa. Perehdyttäminen on pieni, mutta hyvin merkityksellinen osa organisaation toimintaa, ja suunnitelmallinen sekä hyvin toteutettu perehdytys lisää työhyvinvointia, työn laatua ja auttaa työntekijää sitoutumaan työhönsä.
Perehdytyskansion sisältöä ja toimivuutta arvioitiin ulkoisena arviointina lastenkodin henkilökunnalle suunnatulla arviointilomakkeella. Arviointikoosteesta käy ilmi, että perehdytyskansio on toimiva kokonaisuus, ja vastasi henkilöstön toiveita sekä odotuksia. Perehdytyskansiota ei ole vielä käytetty perehdytystilanteessa, joten arvio kansion toimivuudesta on suuntaa-antava.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytystä tarkastellaan organisaation henkilöstöjohtamisen ja lastensuojelun laitoshuollon erityispiirteiden sekä konstruktiivisen oppimiskäsityksen näkökulmasta. Teoriatiedon haussa on pyritty hyödyntämään monipuolisesti aihekohtaista kirjallisuutta ja internetin tietokantoja. Teoriatiedon avulla muodostettiin käsitys siitä, mitä on hyvä perehdyttäminen ja mitä sillä voidaan saavuttaa. Perehdyttäminen on pieni, mutta hyvin merkityksellinen osa organisaation toimintaa, ja suunnitelmallinen sekä hyvin toteutettu perehdytys lisää työhyvinvointia, työn laatua ja auttaa työntekijää sitoutumaan työhönsä.
Perehdytyskansion sisältöä ja toimivuutta arvioitiin ulkoisena arviointina lastenkodin henkilökunnalle suunnatulla arviointilomakkeella. Arviointikoosteesta käy ilmi, että perehdytyskansio on toimiva kokonaisuus, ja vastasi henkilöstön toiveita sekä odotuksia. Perehdytyskansiota ei ole vielä käytetty perehdytystilanteessa, joten arvio kansion toimivuudesta on suuntaa-antava.