Mikroyritysten innovaatio- ja markkinointi- ja kaupallisosaaminen : case: hoiva-alan kaupallistamishaasteet
Sihvonen, Riikka; Makkonen, Marianne (2013)
Sihvonen, Riikka
Makkonen, Marianne
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019187
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mikroyritysten innovaatio-, markkinointi- ja kaupallistamisosaamista. Opinnäytetyö on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa projektia, jonka tavoitteena on mikroyritysten innovatiivisuuden ja kaupallistamisosaamisen kehittäminen. Tämän tutkimuksen on tarkoitus tuottaa projektille esitutkimustietoa nimenomaan hoiva-alan mikroyritysten innovaatio-, markkinointi- ja kaupallistamisosaamisesta Päijät-Hämeen alueella.
Työn teoriaosassa kerrotaan mikroyrityksistä ja niiden haasteista, innovaation käsitteestä, kaupallistamisesta ja markkinoinnista. Kaikkia teoriaosan aihealueita on käsitelty nimenomaan mikroyritysten näkökulmasta.
Työn empiirinen osa koostuu kolmen julkisen instanssin kanssa tehdyistä haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Rajasimme hoiva-alan käsittämään lähinnä fysioterapeutteja, kodinhoitajia ja perhekoteja. Haastatteluista selvisi, että päijäthämäläiset hoiva-alan mikroyritykset ovat jossain määrin innovatiivisia, mutta uusien innovaatioiden kaupallistamis- ja markkinointitaidot ovat puutteellisia. Hoiva-alan mikroyrityksien innovaatioiden vähäinen kaupallistamisen- ja markkinoinninsuunnittelu johtuu useimminten resurssipulasta ja vähäisestä liiketoimintaosaamisesta.
Tutkimus osoittaa, että hoiva-alan mikroyrityksistä löytyy innovaatiopotentiaalia. Mikroyritykset tarvitsevat kuitenkin apua ja lisäresursseja saadakseen innovaationsa kaupallisiksi tuotteiksi. Tälläistä apua voisivat olla esimerkiksi erilaiset ilmaiset markkinointi- ja liiketoimintakoulutukset sekä mikroyritysten välinen aktiivisempi verkostoituminen.
Työn teoriaosassa kerrotaan mikroyrityksistä ja niiden haasteista, innovaation käsitteestä, kaupallistamisesta ja markkinoinnista. Kaikkia teoriaosan aihealueita on käsitelty nimenomaan mikroyritysten näkökulmasta.
Työn empiirinen osa koostuu kolmen julkisen instanssin kanssa tehdyistä haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Rajasimme hoiva-alan käsittämään lähinnä fysioterapeutteja, kodinhoitajia ja perhekoteja. Haastatteluista selvisi, että päijäthämäläiset hoiva-alan mikroyritykset ovat jossain määrin innovatiivisia, mutta uusien innovaatioiden kaupallistamis- ja markkinointitaidot ovat puutteellisia. Hoiva-alan mikroyrityksien innovaatioiden vähäinen kaupallistamisen- ja markkinoinninsuunnittelu johtuu useimminten resurssipulasta ja vähäisestä liiketoimintaosaamisesta.
Tutkimus osoittaa, että hoiva-alan mikroyrityksistä löytyy innovaatiopotentiaalia. Mikroyritykset tarvitsevat kuitenkin apua ja lisäresursseja saadakseen innovaationsa kaupallisiksi tuotteiksi. Tälläistä apua voisivat olla esimerkiksi erilaiset ilmaiset markkinointi- ja liiketoimintakoulutukset sekä mikroyritysten välinen aktiivisempi verkostoituminen.