Tuotenimen merkitys asiakkaalle
Nieminen, Niina (2013)
Nieminen, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko Yrityskolmion vetämän seuturuokaa saatavaksi –hankkeen nimi ”Aitoja makuja Loimaan seutukunnasta” asiakkaiden mielestä hyvä tuotenimi. Seuturuokaa saatavaksi – hanke pyrki lisäämään Loimaan seudun lähiruokatuottajien yhteistyötä ja saamaan heidän tuotteensa kauppojen hyllyille. Molemmissa hankkeen tavoitteissa onnistuttiin, mutta markkinointinimestä eivät kaikki tuottajat olleet samaa mieltä.
Työn teoriaosuus käsittelee lähiruokaa ja sen mahdollisuuksia sekä kehityskohteita. Hieman käsitellään myös markkinoinnin perusteita. Brändin teoriaa käydään läpi laajemmin sekä tuotenimen valintaa brändin osana. Tutkimusosiossa tehtiin kyselytutkimus Forssan Prismassa yhteistyössä Turun Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Kyselytutkimuksessa oli kahdeksan väitettä, jotka kuvasivat hyvää tuotenimeä ja –merkkiä. Näiden väittämien kautta selvitettiin asiakkaiden mielipide tutkittavasta tuotenimestä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että tuotenimi ”Aitoja makuja Loimaan seutukunnasta” on hyvä tuotenimi. Tutkimustulos ei aiheuta kyseisen tuotenimen muutospaineita. Tutkimustulos on kuitenkin hyvin paljon ristiriidassa kaiken teoriatiedon kanssa, joka esitellään tuote-nimen valintaan liittyen. Todennäköistä on, että asiakkaiden positiiviset kommentit johtuivat siitä, että kysely tehtiin lähituotteiden maistatuksen yhteydessä.
Työn teoriaosuus käsittelee lähiruokaa ja sen mahdollisuuksia sekä kehityskohteita. Hieman käsitellään myös markkinoinnin perusteita. Brändin teoriaa käydään läpi laajemmin sekä tuotenimen valintaa brändin osana. Tutkimusosiossa tehtiin kyselytutkimus Forssan Prismassa yhteistyössä Turun Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Kyselytutkimuksessa oli kahdeksan väitettä, jotka kuvasivat hyvää tuotenimeä ja –merkkiä. Näiden väittämien kautta selvitettiin asiakkaiden mielipide tutkittavasta tuotenimestä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että tuotenimi ”Aitoja makuja Loimaan seutukunnasta” on hyvä tuotenimi. Tutkimustulos ei aiheuta kyseisen tuotenimen muutospaineita. Tutkimustulos on kuitenkin hyvin paljon ristiriidassa kaiken teoriatiedon kanssa, joka esitellään tuote-nimen valintaan liittyen. Todennäköistä on, että asiakkaiden positiiviset kommentit johtuivat siitä, että kysely tehtiin lähituotteiden maistatuksen yhteydessä.