Internet ja sosiaalinen media Kakkuateljeen markkinoinnissa
Salo, Veli-Pekka; Pöykiö, Laura (2013)
Salo, Veli-Pekka
Pöykiö, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919097
Tiivistelmä
Kakkuateljee on yksityinen leivonta- ja juhla-alan erikoisliike, joka sijaitsee Tampereen keskustassa. Opinnäytetyössä tutkittiin Kakkuateljeen Facebook-sivujen nykytilaa ja tutkimuksen pohjalta luotiin kehitysideoita sosiaalisen median hyödyntämiseen yrityksen markkinoinnissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös asiakkaiden tyytyväisyyttä Kakkuateljeen tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin internetiin ja sosiaaliseen mediaan markkinointiympäristöinä sekä siihen miten nämä ovat muuttaneet markkinointiajattelua. Tämän lisäksi käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä osana sosiaalista mediaa ja Facebookin hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että Kakkuateljeen Facebook-sivuja pidetään mielenkiintoisina ja monipuolisina, mutta sivujen sisältöön ei oltu tyytyväisiä. Sivuja ei myöskään pidetty informatiivisina. Yrityksen tuotteiden ja palveluiden valikoimaa pidettiin monipuolisena ja laatuun oltiin tyytyväisiä.
Kakkuateljeessa tulisi kiinnittää huomiota markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja hyödyntää jo olemassa olevia kanavia tehokkaammin. Internetissä julkaistava sisältö on avainasemassa yrityksen markkinointia kehitettäessä. Markkinointiin sosiaalisessa mediassa voidaan käyttää paljon voimavaroja, mutta tehokkuutta on mahdollista parantaa jo pienilläkin toimenpiteillä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin internetiin ja sosiaaliseen mediaan markkinointiympäristöinä sekä siihen miten nämä ovat muuttaneet markkinointiajattelua. Tämän lisäksi käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä osana sosiaalista mediaa ja Facebookin hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että Kakkuateljeen Facebook-sivuja pidetään mielenkiintoisina ja monipuolisina, mutta sivujen sisältöön ei oltu tyytyväisiä. Sivuja ei myöskään pidetty informatiivisina. Yrityksen tuotteiden ja palveluiden valikoimaa pidettiin monipuolisena ja laatuun oltiin tyytyväisiä.
Kakkuateljeessa tulisi kiinnittää huomiota markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja hyödyntää jo olemassa olevia kanavia tehokkaammin. Internetissä julkaistava sisältö on avainasemassa yrityksen markkinointia kehitettäessä. Markkinointiin sosiaalisessa mediassa voidaan käyttää paljon voimavaroja, mutta tehokkuutta on mahdollista parantaa jo pienilläkin toimenpiteillä.