Verkko-opetus : - opettajan uudet haasteet ja mahdollisuudet
Takamaa, Mari; Fors, Kirsi; Kallio, Suvi; Kosola, Satu; Latvala, Johanna; Lehtomaa, Tanja; Valtasaari, Saija (2013)
Takamaa, Mari
Fors, Kirsi
Kallio, Suvi
Kosola, Satu
Latvala, Johanna
Lehtomaa, Tanja
Valtasaari, Saija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919075
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta. Hankkeen avulla pyrimme löytämään verkko-opetuksen mukanaan tuomia haasteita ja onnistumisen kokemuksia.
Sähköinen lomakekysely lähetettiin neljään eri oppilaitokseen. Otanta koski kahta ammattikorkeakoulua, aikuiskoulutuskeskusta, toisen asteen oppilaitosta ja kansalaisopistoa. Kysely lähetettiin 109 opettajalle, joista vastasi 62. Opettajat suhtautuivat enimmäkseen myönteisesti verkko-opetuksen tuomiin mahdollisuuksiin ja he ovat motivoituneita uudistamaan opetustapojaan ja kokeilemaan erilaisia oppimisympäristöjä. Vastauksissa kuitenkin korostui opiskelijan oma vastuu oppimisestaan.
Verkko-opetuksen nähtiin mahdollistavan erilaisia tapoja toteuttaa opetusta tarpeiden mukaan. Teknisten taitojen lisäksi opettajan tulee pystyä tekemään oikeita pedagogisia ratkaisuja, jotta opiskelija saavuttaisi asetetut tavoitteet. Kyselystä kävi myös ilmi, että mielipiteet teknisen tuen riittävyydestä vaihtelivat vastauksissa. Vastaajista osan mielestä tuki oli riittävää, kuitenkin yli kolmannes koki saamansa tuen riittämättömäksi. Opettajien vastausten perusteella tällä hetkellä heillä on käytössä suuri määrä erilaisia verkko-opetuksen välineitä. Uusi tekniikka tarjoaa mahdollisuuden huomioida opiskelijoiden erilaiset tarpeet eikä opiskelun tarvitse olla enää aikaan ja paikkaan sidottua.
Sähköinen lomakekysely lähetettiin neljään eri oppilaitokseen. Otanta koski kahta ammattikorkeakoulua, aikuiskoulutuskeskusta, toisen asteen oppilaitosta ja kansalaisopistoa. Kysely lähetettiin 109 opettajalle, joista vastasi 62. Opettajat suhtautuivat enimmäkseen myönteisesti verkko-opetuksen tuomiin mahdollisuuksiin ja he ovat motivoituneita uudistamaan opetustapojaan ja kokeilemaan erilaisia oppimisympäristöjä. Vastauksissa kuitenkin korostui opiskelijan oma vastuu oppimisestaan.
Verkko-opetuksen nähtiin mahdollistavan erilaisia tapoja toteuttaa opetusta tarpeiden mukaan. Teknisten taitojen lisäksi opettajan tulee pystyä tekemään oikeita pedagogisia ratkaisuja, jotta opiskelija saavuttaisi asetetut tavoitteet. Kyselystä kävi myös ilmi, että mielipiteet teknisen tuen riittävyydestä vaihtelivat vastauksissa. Vastaajista osan mielestä tuki oli riittävää, kuitenkin yli kolmannes koki saamansa tuen riittämättömäksi. Opettajien vastausten perusteella tällä hetkellä heillä on käytössä suuri määrä erilaisia verkko-opetuksen välineitä. Uusi tekniikka tarjoaa mahdollisuuden huomioida opiskelijoiden erilaiset tarpeet eikä opiskelun tarvitse olla enää aikaan ja paikkaan sidottua.