Oppilaiden viihtyvyys Yrityskylä-oppimisympäristössä
Ahola, Erika (2013)
Ahola, Erika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919058
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatus, aktiivinen kansalaisuus sekä talous- ja työelämätaidot ovat haluttuja sisältöjä opetuksessa niin vanhemmille kuin nuoremmillekin oppilaille. Työkaluja opetuksen toteutukseen on vain vielä hyvin vähän. Taloudellisen tiedotustoimiston omistama ja koordinoima konsepti yrityskylä tarjoaa alakoululaisille puitteet talous- ja työelämätaitojen oppimiseen leikin varjolla. Yrityskylä on suunnattu alakoulun 5.-6.-luokkalaisille aktiivisena oppimisympäristönä talous- ja työelämätaitojen oppimiseksi.
Tämän opinnäytetyön on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana oli Taloudellinen tiedotustoimisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yrityskylä-oppimisympäristössä oppilaiden viihtyvyyttä peilaten heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään oppimisympäristön rakenteesta. Tutkimuksen pohjalta pyrkimyksenä oli parantaa oppilaiden viihtyvyyttä ja tehostaa tätä kautta heidän oppimistaan. Tutkimukseen osallistui 249 alakoulun 5.-6.-luokkalla olevaa oppilasta. Tutkimuksen oppilaat olivat Pohjanmaalta, pääsääntöisesti Seinäjoen alakouluista.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat olivat melkein 100 % tyytyväisiä yrityskyläpäivään ja huomattavia muutoksia ei tarvitse tehdä, jotta tyytyväisyystulokset saadaan yltämään 100 %. Tutkimuksen mukaan 80 % oppilaista ovat arvioineet päivän kiitettävillä arvosanoilla. Hyvän arvosanan on antanut 18 % oppilaista ja välttävän 1,2 %. Kiitettävään ja hyvään arvosanaan johti mieleisen ammatin harjoittaminen, tutoreiden ja juontajien antama ohjaus ja tieto sekä leikki opetusmenetelmänä. Välttävän arvosanan antaneet olivat pettyneitä siihen, etteivät he päässeet haluamiinsa ammatteihin Yrityskylässä. Jatkotutkimuksena olisikin tärkeä selvittää mitä ammatteja lapset haluaisivat yrityskylässä olevan.
Tämän opinnäytetyön on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka toimeksiantajana oli Taloudellinen tiedotustoimisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Yrityskylä-oppimisympäristössä oppilaiden viihtyvyyttä peilaten heidän kokemuksiaan ja mielipiteitään oppimisympäristön rakenteesta. Tutkimuksen pohjalta pyrkimyksenä oli parantaa oppilaiden viihtyvyyttä ja tehostaa tätä kautta heidän oppimistaan. Tutkimukseen osallistui 249 alakoulun 5.-6.-luokkalla olevaa oppilasta. Tutkimuksen oppilaat olivat Pohjanmaalta, pääsääntöisesti Seinäjoen alakouluista.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat olivat melkein 100 % tyytyväisiä yrityskyläpäivään ja huomattavia muutoksia ei tarvitse tehdä, jotta tyytyväisyystulokset saadaan yltämään 100 %. Tutkimuksen mukaan 80 % oppilaista ovat arvioineet päivän kiitettävillä arvosanoilla. Hyvän arvosanan on antanut 18 % oppilaista ja välttävän 1,2 %. Kiitettävään ja hyvään arvosanaan johti mieleisen ammatin harjoittaminen, tutoreiden ja juontajien antama ohjaus ja tieto sekä leikki opetusmenetelmänä. Välttävän arvosanan antaneet olivat pettyneitä siihen, etteivät he päässeet haluamiinsa ammatteihin Yrityskylässä. Jatkotutkimuksena olisikin tärkeä selvittää mitä ammatteja lapset haluaisivat yrityskylässä olevan.