"Välillä tuntuu, että apua tarvii vaikka kello olisi mitä" : Neuvolapuhelimen tunnettavuus ja lapsiperheiden tukiverkostot
Pirilä, Pauliina; Nurmi, Sanna (2013)
Pirilä, Pauliina
Nurmi, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Neuvolapuhelimen tunnettavuutta voisi lisätä ja millainen merkitys sillä on lapsiperheiden tukijana. Tarkoituksena oli saada selville myös millaisia tukiverkostoja lapsiperheillä on. Opinnäytetyön aihe tuli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeen piiriltä ja opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä heidän kanssaan. Neuvolapuhelimesta ei ole aiemmin tehty tutkimusta.
Tutkimuksen teoreettisina näkökulmina olivat neuvolatoiminta, perheiden palvelut ja tukiverkostot. Lisäksi perehdyttiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja neuvolatoiminnan historiaan. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa oli määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston hankintakeinona käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely toteutettiin lokakuussa 2013 käyttäen internetissä toimivaa Webropol-ohjelmaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsiperheet tuntevat huonosti Neuvolapuhelinta. Perheiden ensisijainen tuki ovat läheiset: perhe ja ystävät, myös internetin merkitys nousi melko suureksi. Tutkimuksen mukaan perheet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä neuvolaansa, puhelinaikojen parannuksiin nousi kuitenkin toiveita.
Tulosten mukaan Neuvolapuhelimen tunnettavuutta voisi lisätä parantamalla ja monipuolistamalla mainontaa. Lisäksi tulee pohtia, mikä merkitys olisi Neuvolapuhelimen toimintamallin muutoksilla.
Tutkimuksen teoreettisina näkökulmina olivat neuvolatoiminta, perheiden palvelut ja tukiverkostot. Lisäksi perehdyttiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja neuvolatoiminnan historiaan. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa oli määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston hankintakeinona käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely toteutettiin lokakuussa 2013 käyttäen internetissä toimivaa Webropol-ohjelmaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsiperheet tuntevat huonosti Neuvolapuhelinta. Perheiden ensisijainen tuki ovat läheiset: perhe ja ystävät, myös internetin merkitys nousi melko suureksi. Tutkimuksen mukaan perheet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä neuvolaansa, puhelinaikojen parannuksiin nousi kuitenkin toiveita.
Tulosten mukaan Neuvolapuhelimen tunnettavuutta voisi lisätä parantamalla ja monipuolistamalla mainontaa. Lisäksi tulee pohtia, mikä merkitys olisi Neuvolapuhelimen toimintamallin muutoksilla.