Esiintymisen jälkeiset tunnetilat : Musiikinopiskelijoiden kokemuksia
Saastamoinen, Anna (2013)
Saastamoinen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919036
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee esiintymisen jälkeisiä tunnetiloja. Tarkastelen esiintymisen jälkeisiin tunnetiloihin vaikuttavia tekijöitä, kuten stressihormonien, temperamentin, itsetunnon, musiikillisen minäkäsityksen sekä ympäristön tuen vaikutusta. Lisäksi käyn läpi tunnetilojen säätelyn mahdollisuuksia, esimerkiksi esiintymisen uudelleenarviointia. Työni lopussa käsittelen yleisön ja opettajan palautteen merkitystä ja sen vaikutusta tunteisiin. Työni tarjoaa musiikkipedagogeille näkökulmia ja ajatuksia palautteen antoon opetuskäytäntöihin.
Opinnäytetyöni on kuvaileva tutkimus esiintymisen jälkeisistä tunnetiloista. Työn pohjana käytin 22–30-vuotiaiden musiikinopiskelijoiden kokemuksia esiintymisen jälkeisistä tunnetiloista. Työn keskeisenä teoriapohjana käytin esiintymisjännitykseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kirjallisuutta.
Suurin osa haastateltavista opiskelijoista palautui esiintymisestä seuraavan vuorokauden sisällä, mutta tunnemuistot jäivät voimakkaina mieleen erityisen tärkeän esiintymisen jälkeen. Esiintymisen jälkeiset tunnetilat koettiin kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Valtaosa haastateltavista kertoi käyttävänsä päihteitä, usein alkoholia esiintymisen jälkeen. Opiskelijat käyttivät samankaltaisia tunnetermejä tunteita nimetessä, kuten onnellisuus, ylpeys, häpeä ja ahdistus. Kaikki haastateltavat olivat kokeneet samankaltaisia tunteita, mutta toisilla ne vaikuttivat ilmenevän voimakkaampina. Tunneilmaisu esiintymisen jälkeisistä tunteista puhuttaessa oli miehillä neutraalimpaa kuin naisilla.
Opinnäytetyöni tarjoaa uutta tietoa esiintymisen jälkeisistä tunnetiloista. Tietoa voivat soveltaa niin opettajat kuin opiskelijatkin. Pedagogien tulisi tiedostaa, että esiintymisen käsittelyyn ja esiintymisen jälkeisten tunteiden säätelyyn tarvitaan ohjausta yhtä lailla kuin sitä tarvitaan esiintymiseen valmistautumiseenkin. Työ auttaa myös kaikenikäisiä musiikinopiskelijoita ja jo valmistuneita muusikoita ymmärtämään esiintymisen jälkeisiä tunteitaan sekä huomaamaan, että tunteiden kanssa ei tarvitsisi olla yksin. Esiintymisen jälkeisiä tunteita pystyy tiedostaen käsittelemään ja sitä kautta säätelemään.
Opinnäytetyöni on kuvaileva tutkimus esiintymisen jälkeisistä tunnetiloista. Työn pohjana käytin 22–30-vuotiaiden musiikinopiskelijoiden kokemuksia esiintymisen jälkeisistä tunnetiloista. Työn keskeisenä teoriapohjana käytin esiintymisjännitykseen ja vuorovaikutukseen liittyvää kirjallisuutta.
Suurin osa haastateltavista opiskelijoista palautui esiintymisestä seuraavan vuorokauden sisällä, mutta tunnemuistot jäivät voimakkaina mieleen erityisen tärkeän esiintymisen jälkeen. Esiintymisen jälkeiset tunnetilat koettiin kokonaisvaltaisesti, niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Valtaosa haastateltavista kertoi käyttävänsä päihteitä, usein alkoholia esiintymisen jälkeen. Opiskelijat käyttivät samankaltaisia tunnetermejä tunteita nimetessä, kuten onnellisuus, ylpeys, häpeä ja ahdistus. Kaikki haastateltavat olivat kokeneet samankaltaisia tunteita, mutta toisilla ne vaikuttivat ilmenevän voimakkaampina. Tunneilmaisu esiintymisen jälkeisistä tunteista puhuttaessa oli miehillä neutraalimpaa kuin naisilla.
Opinnäytetyöni tarjoaa uutta tietoa esiintymisen jälkeisistä tunnetiloista. Tietoa voivat soveltaa niin opettajat kuin opiskelijatkin. Pedagogien tulisi tiedostaa, että esiintymisen käsittelyyn ja esiintymisen jälkeisten tunteiden säätelyyn tarvitaan ohjausta yhtä lailla kuin sitä tarvitaan esiintymiseen valmistautumiseenkin. Työ auttaa myös kaikenikäisiä musiikinopiskelijoita ja jo valmistuneita muusikoita ymmärtämään esiintymisen jälkeisiä tunteitaan sekä huomaamaan, että tunteiden kanssa ei tarvitsisi olla yksin. Esiintymisen jälkeisiä tunteita pystyy tiedostaen käsittelemään ja sitä kautta säätelemään.