Perehdyttämiskansio: case Ammattiopisto Livia, kukkatiimi
Asikainen, Sari (2013)
Asikainen, Sari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa perehdyttämiskansio uudelle opettajalle, joka tulee työskentelemään Ammattiopisto Livian Tuorlan toimipisteessä sijaitsevaan kukkatiimiin. Perehdyttämiskansiolla halutaan helpottaa uuden opettajan uran alkuvaiheita ja perehtymistä omaan työhönsä sekä työympäristöön.
Lähestymistavaksi otettiin laadullinen tutkimus, jossa teemahaastelujen avulla pyrittiin selvittämään mitä asioita tulevassa perehdytyskansiossa pitäisi olla, jotta asetetut tavoitteet täyttyvät. Haastatteluista pyrittiin löytämään vastauksista yhtäläisyyksiä sekä poimimaan sieltä ne asiat jotka ovat toteutettavissa ja auki kirjoitettavissa kirjalliseen muotoon perehdyttämiskansioon.
Haastateltavien kokemukset perehdytyksestä olivat yllättävän samankaltaisia riippumatta siitä, milloin tai miten he olivat taloon tulleet työskentelemään. Kaikissa haastatteluissa näkemykset perehdyttämisen parantamisesta olivat myös aika yhtenäisiä. Kaikki esitetyt asiat eivät odotetusti soveltuneet perehdyttämiskansion materiaaliksi, mutta antoivat kuvan siitä mitä kansiolta odotetaan.
Työn tuloksena syntyneen perehdytyskansion, ei oleteta riittävän yksin taloon tulevalle opettajalle perehdytykseksi. Sen kuitenkin katsotaan auttavan uutta henkilöä hänen perehtyessään uuteen työhönsä ja työympäristöön. Sisällöltään kansioon haluttiin tuoda lyhyt ja ytimekäs kuvaus talon toimintaperiaatteista ja käytänteistä. Samoin haastattelujen tuloksena kävi ilmi, että kansioon halutaan kerätä myös niitä asioita joista tietoa löytyy muualta, mutta joita uusi opettaja ei osaa hakea tai etsiä ensimmäisten viikkojen aikana.
Lähestymistavaksi otettiin laadullinen tutkimus, jossa teemahaastelujen avulla pyrittiin selvittämään mitä asioita tulevassa perehdytyskansiossa pitäisi olla, jotta asetetut tavoitteet täyttyvät. Haastatteluista pyrittiin löytämään vastauksista yhtäläisyyksiä sekä poimimaan sieltä ne asiat jotka ovat toteutettavissa ja auki kirjoitettavissa kirjalliseen muotoon perehdyttämiskansioon.
Haastateltavien kokemukset perehdytyksestä olivat yllättävän samankaltaisia riippumatta siitä, milloin tai miten he olivat taloon tulleet työskentelemään. Kaikissa haastatteluissa näkemykset perehdyttämisen parantamisesta olivat myös aika yhtenäisiä. Kaikki esitetyt asiat eivät odotetusti soveltuneet perehdyttämiskansion materiaaliksi, mutta antoivat kuvan siitä mitä kansiolta odotetaan.
Työn tuloksena syntyneen perehdytyskansion, ei oleteta riittävän yksin taloon tulevalle opettajalle perehdytykseksi. Sen kuitenkin katsotaan auttavan uutta henkilöä hänen perehtyessään uuteen työhönsä ja työympäristöön. Sisällöltään kansioon haluttiin tuoda lyhyt ja ytimekäs kuvaus talon toimintaperiaatteista ja käytänteistä. Samoin haastattelujen tuloksena kävi ilmi, että kansioon halutaan kerätä myös niitä asioita joista tietoa löytyy muualta, mutta joita uusi opettaja ei osaa hakea tai etsiä ensimmäisten viikkojen aikana.