Miesten vaateostokäyttäytyminen
Vuoti, Mikko; Rundgren, Jussi (2013)
Vuoti, Mikko
Rundgren, Jussi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten miesten vaateostokäyttäyty-mistä sekä tutkia heidän asenteitaan ja mielipiteitään vaateshoppailusta. Työssä selvitettiin miten ja mistä miehet vaatteita ostavat ja paljonko he käyt-tävät rahaa vaatteisiin. Työn yhtenä tavoitteena oli selvittää miesten sosiaa-listen suhteiden vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö toimii osana perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, jota toinen opinnäytetyön tekijä on suunnittelemassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään shoppailua ja miten se eroaa perinteisestä ostamisen käsitteestä. Tämän jälkeen käydään läpi miesten shoppailun historiaa sekä verrataan miesten ja naisten ostokäyttäytymisen eroja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös yleisesti ostokäyttäytymiseen vaikuttavia väestö-, yksilöllisiä ja psykologisia tekijöitä sekä ostoprosessia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus tehtiin Webropol-ohjelmalla ja toteutettiin sähköisenä kyselynä. Kyselyssä oli monivalinta- ja asteikkokysymyksiä, sekä yksi avoinkysymys. Tutkimusaineisto kerättiin Rovaniemen ammattikorkeakoulun opiskelijoilta sosiaalisen median Facebook-palvelua käyttäen kohderyhmään kuuluvilta henkilöiltä.
Tutkimustulosten mukaan miehistä noin 65 % pitää shoppailua naisten har-rastuksena. Yli puolet (54 %) vastanneista käyvät vaateostoksilla mieluiten joku seuranaan, mutta valtaosa (69 %) miehistä kysyy harvoin, tai ollenkaan, muiden mielipidettä vaatteiden valitsemisessa. Miehistä yli puolet ostavat vaatteita kerran kuukaudessa ja yleensä isojen vaateketjujen myymälöistä. Suosituin vaateostos miehillä oli t-paita ja vähiten miehet ostavat pukuja, kravatteja ja bleisereitä. Suurin osa (84 %) miehistä käyttää rahaa vaatteisiin alle 150 € kuukaudessa.
Avainsanat: mies, shoppailu, ostaminen, ostokäyttäytyminen, ostoprosessi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään shoppailua ja miten se eroaa perinteisestä ostamisen käsitteestä. Tämän jälkeen käydään läpi miesten shoppailun historiaa sekä verrataan miesten ja naisten ostokäyttäytymisen eroja. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös yleisesti ostokäyttäytymiseen vaikuttavia väestö-, yksilöllisiä ja psykologisia tekijöitä sekä ostoprosessia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus tehtiin Webropol-ohjelmalla ja toteutettiin sähköisenä kyselynä. Kyselyssä oli monivalinta- ja asteikkokysymyksiä, sekä yksi avoinkysymys. Tutkimusaineisto kerättiin Rovaniemen ammattikorkeakoulun opiskelijoilta sosiaalisen median Facebook-palvelua käyttäen kohderyhmään kuuluvilta henkilöiltä.
Tutkimustulosten mukaan miehistä noin 65 % pitää shoppailua naisten har-rastuksena. Yli puolet (54 %) vastanneista käyvät vaateostoksilla mieluiten joku seuranaan, mutta valtaosa (69 %) miehistä kysyy harvoin, tai ollenkaan, muiden mielipidettä vaatteiden valitsemisessa. Miehistä yli puolet ostavat vaatteita kerran kuukaudessa ja yleensä isojen vaateketjujen myymälöistä. Suosituin vaateostos miehillä oli t-paita ja vähiten miehet ostavat pukuja, kravatteja ja bleisereitä. Suurin osa (84 %) miehistä käyttää rahaa vaatteisiin alle 150 € kuukaudessa.
Avainsanat: mies, shoppailu, ostaminen, ostokäyttäytyminen, ostoprosessi.