Piisi & Pentteri : Ravintolan salin ja keittiön välisen vuorovaikutuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Tahvonen, Amir (2013)
Tahvonen, Amir
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918981
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia ravintolan keittiön ja salin välistä sisäistä viestintää ja vuorovaikutusta. Työn tavoitteena oli kehittää ideoita ja ehdotuksia ravintolan henkilöstön välisen vuorovaikutuksen lisäämiseen ja parantamiseen.
Palvelumuotoilu, sen eri metodit, ravintola toimintaympäristönä ja myös palvelumuotoilun keinona käytetty visualisointi muodostivat työn teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin neljää ravintola-alalla työskentelevää ihmistä. Näistä kolme toimii tarjoilupuolella (osa myös baaripuolella) ja yksi on kokki. Lisäksi käytettiin kaunokirjallista teosta ravintolakeittiön todellisuuden ja työskentelytapojen ymmärtämiseen.
Haastatteluista saatu data purettiin visuaalisesti ja ryhmiteltiin kysymyksittäin. Haastattelututkimuksen ja ravintolan palvelupolun visualisoinnin perusteella keittiön ja salin viestintä voi olla merkittävää asiakkaan palvelukokemuksen kannalta.
Olemassa olevissa ravintolakonsepteissa salin ja keittiön vuorovaikutusta voidaan kehittää koulutuksella ja töiden tasapuolisemmalla jakamisella. Poistamalla jokin ratkaiseva elementti ravintolakonseptista voidaan kehittää uusia palveluita, joiden idea ja toiminta eroavat paljon entisestä.
Opinnäytetyöprosessi oli tekijälleen haastava. Tekijä ei aio palata työn kehittämiseen, mutta aikoo hyödyntää palvelumuotoilun metodeja laajemmin muissa töissään.
Palvelumuotoilu, sen eri metodit, ravintola toimintaympäristönä ja myös palvelumuotoilun keinona käytetty visualisointi muodostivat työn teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin neljää ravintola-alalla työskentelevää ihmistä. Näistä kolme toimii tarjoilupuolella (osa myös baaripuolella) ja yksi on kokki. Lisäksi käytettiin kaunokirjallista teosta ravintolakeittiön todellisuuden ja työskentelytapojen ymmärtämiseen.
Haastatteluista saatu data purettiin visuaalisesti ja ryhmiteltiin kysymyksittäin. Haastattelututkimuksen ja ravintolan palvelupolun visualisoinnin perusteella keittiön ja salin viestintä voi olla merkittävää asiakkaan palvelukokemuksen kannalta.
Olemassa olevissa ravintolakonsepteissa salin ja keittiön vuorovaikutusta voidaan kehittää koulutuksella ja töiden tasapuolisemmalla jakamisella. Poistamalla jokin ratkaiseva elementti ravintolakonseptista voidaan kehittää uusia palveluita, joiden idea ja toiminta eroavat paljon entisestä.
Opinnäytetyöprosessi oli tekijälleen haastava. Tekijä ei aio palata työn kehittämiseen, mutta aikoo hyödyntää palvelumuotoilun metodeja laajemmin muissa töissään.