Vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutus Suomen Punaisen Ristin paikallisosastojen puheenjohtajille
Nuutinen, Ismo (2013)
Nuutinen, Ismo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Suomen Punaisen Ristin (SPR) paikallisosastojen puheenjohtajien johtamisosaamista. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä selvitettiin sitä, millainen johtamiskoulutus SPR:n paikallisosastojen puheenjohtajille pitäisi toteuttaa. Toisena tutkimuskysymyksenä selvitettiin, miten koulutus onnistui ja miten koulutusta tulisi kehittää. Tuotoksena kehitettiin ja toteutettiin johtamiskoulutus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin vapaaehtoistoimintaan ja johtamiseen. Lisäksi tarkastelun kohteina olivat osaamisen johtaminen ja oppiva organisaatio. Aihealueita tarkasteltiin Suomen Punaisen Ristin toimintaympäristön näkökulmasta. Opinnäytetyön menetelmällisenä viitekehyksenä hyödynnettiin design-tutkimusta sekä soveltuvin osin myös toimintatutkimusta. Tutkimusaineistona haastateltiin SPR:n asiantuntijoita (n=8) siitä, millainen koulutus puheenjohtajille tulisi kehittää. Koulutuksen runko muodostui teemoittelun perusteella seuraavasti: hallinto, ihmisten johtaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä järjestöllinen osaaminen.
Toisena aineistona käytettiin koulutuksen toteuttamisesta kerättyjä osallistujien (n=22) palautteita. Tämän aineiston kautta arvioitiin koulutuksen onnistumista ja kehittämistar-peita. Arvioinnin teemoiksi nostettiin osallistujien kokemukset päivien onnistumisesta, koulutuksen hyödyllisyys, kouluttajien toiminta ja osaaminen, osallistujien oma
aktiivisuus, koulutuspaikan ja – tilojen toimivuus sekä koulutuksen ilmapiiri. Avoimissa kysymyksissä selvitettiin, miten koulutusta tulisi kehittää.
Kokonaisarvion mukaan koulutuksen sisällöt antoivat eväitä puheenjohtajan toimintaan, sisällöt koettiin tärkeiksi, aikataulut olivat toimivia ja koulutuksesta sai hyvää tietoa puheenjohtajuutta varten. Myös kouluttajien toiminta koettiin onnistuneeksi. Kehittämisen osalta teemoja voisi karsia ja keskittyä pidemmiksi ajoiksi täsmällisempiin teemoihin. Osallistujien keskinäisille keskusteluille olisi voinut antaa enemmän tilaa. Aineistosta nousi esiin myös tarve käsitellä enemmän osaston rutiinien hoitamiseen liittyviä konkreettisia teemoja. Tutkielma toi uuden koulutusrakenteen SPR:n vapaaehtoistoimintaan ja lisäsi puheenjohtajien kykyä toimia omassa tehtävässään paikallisosastoissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin vapaaehtoistoimintaan ja johtamiseen. Lisäksi tarkastelun kohteina olivat osaamisen johtaminen ja oppiva organisaatio. Aihealueita tarkasteltiin Suomen Punaisen Ristin toimintaympäristön näkökulmasta. Opinnäytetyön menetelmällisenä viitekehyksenä hyödynnettiin design-tutkimusta sekä soveltuvin osin myös toimintatutkimusta. Tutkimusaineistona haastateltiin SPR:n asiantuntijoita (n=8) siitä, millainen koulutus puheenjohtajille tulisi kehittää. Koulutuksen runko muodostui teemoittelun perusteella seuraavasti: hallinto, ihmisten johtaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä järjestöllinen osaaminen.
Toisena aineistona käytettiin koulutuksen toteuttamisesta kerättyjä osallistujien (n=22) palautteita. Tämän aineiston kautta arvioitiin koulutuksen onnistumista ja kehittämistar-peita. Arvioinnin teemoiksi nostettiin osallistujien kokemukset päivien onnistumisesta, koulutuksen hyödyllisyys, kouluttajien toiminta ja osaaminen, osallistujien oma
aktiivisuus, koulutuspaikan ja – tilojen toimivuus sekä koulutuksen ilmapiiri. Avoimissa kysymyksissä selvitettiin, miten koulutusta tulisi kehittää.
Kokonaisarvion mukaan koulutuksen sisällöt antoivat eväitä puheenjohtajan toimintaan, sisällöt koettiin tärkeiksi, aikataulut olivat toimivia ja koulutuksesta sai hyvää tietoa puheenjohtajuutta varten. Myös kouluttajien toiminta koettiin onnistuneeksi. Kehittämisen osalta teemoja voisi karsia ja keskittyä pidemmiksi ajoiksi täsmällisempiin teemoihin. Osallistujien keskinäisille keskusteluille olisi voinut antaa enemmän tilaa. Aineistosta nousi esiin myös tarve käsitellä enemmän osaston rutiinien hoitamiseen liittyviä konkreettisia teemoja. Tutkielma toi uuden koulutusrakenteen SPR:n vapaaehtoistoimintaan ja lisäsi puheenjohtajien kykyä toimia omassa tehtävässään paikallisosastoissa.