Yhteiskuntavastuun raportointi kuntasektorilla : case Porin kaupunki
Toivonen, Tiina (2013)
Toivonen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918974
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen raportointiin kuntasektorin näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitettiin esikuviksi soveltuvien julkisen sektorin toimijoiden laatimia raportteja, joita benchmarkkaamalla haettiin inspiraatiota kuntasektorille soveltuvan raportointimallin kehittämiseen. Mallin suunnittelussa huomioitiin kuntaorganisaation erityispiirteet, sillä kuntien toiminta poikkeaa monin tavoin yritysten toiminnasta, mikä asettaa omat haasteensa raportoinnille. Palvellakseen tarkoitustaan tulee raportoinnilla olla määrätty tavoite, jonka täyttämiseen se tähtää. Kohderyhmän valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä raportointia suunniteltaessa, sillä se ohjaa lukuisia muita valintoja, kuten raportin sisällön määrittelyä. Näiden määrittelemiseksi haastateltiin kohdeorganisaation ylintä johtoa. Haastattelut ja benchmarkkaukset toteutettiin kevään ja syksyn 2013 välisenä aikana.
Konstruktiivista tutkimusotetta käyttäen opinnäytetyössä luotiin kohdeorganisaatiolle malli yhteiskuntavastuun raportointiin sekä laadittiin suunnitelma raportoinnin toteuttamiseksi käytännössä. Tutkimuksessa päädyttiin siihen tulokseen, että yhteiskuntavastuun raportoinnin tehtävänä kohdeorganisaatiossa on tuottaa tietoa luottamushenkilöiden ja virkamiesjohdon päätöksenteon tueksi sekä toimia viestinnän välineenä kaupungin ja sen asukkaiden välillä.
Sisällysluettelon muodossa oleva raportointimalli täyttää kansainvälisen raportointiohjeiston ja sen julkisen sektorin toimialaliitteen pilottiversion vaatimukset sekä kohdeorganisaation haastatteluissa esiin tulleet odotukset. Tarkkaa raportin sisältöä ei ollut tarkoituksenmukaista määritellä tutkimuksessa, vaan raportissa käsiteltävät teemat ja indikaattorit tulee raportoijan itse valita kohderyhmien odotusten ja tarpeiden perusteella. Mallin testaamiseen, arviointiin ja kehittämiseen ei ollut mahdollisuutta opinnäytetyössä, joten se tulee tehtäväksi myöhemmin, kun mallia lähdetään soveltamaan käytäntöön. Tutkimuksen perusteella päädyttiin suosittelemaan ensimmäisen raportin laatimista poikkihallinnollisena hankkeena. Kokemuksen karttuessa organisaatiossa saadaan näkemys siitä, mikä yksikkö soveltuu parhaiten ottamaan jatkossa vastuun raportoinnin koordinoinnista kaupungissa ja pystytään määrittelemään yhteiskuntavastuuraportin paikka ja tarkoitus kaupungin suunnittelu-, seuranta- ja raportointikokonaisuudessa.
Konstruktiivista tutkimusotetta käyttäen opinnäytetyössä luotiin kohdeorganisaatiolle malli yhteiskuntavastuun raportointiin sekä laadittiin suunnitelma raportoinnin toteuttamiseksi käytännössä. Tutkimuksessa päädyttiin siihen tulokseen, että yhteiskuntavastuun raportoinnin tehtävänä kohdeorganisaatiossa on tuottaa tietoa luottamushenkilöiden ja virkamiesjohdon päätöksenteon tueksi sekä toimia viestinnän välineenä kaupungin ja sen asukkaiden välillä.
Sisällysluettelon muodossa oleva raportointimalli täyttää kansainvälisen raportointiohjeiston ja sen julkisen sektorin toimialaliitteen pilottiversion vaatimukset sekä kohdeorganisaation haastatteluissa esiin tulleet odotukset. Tarkkaa raportin sisältöä ei ollut tarkoituksenmukaista määritellä tutkimuksessa, vaan raportissa käsiteltävät teemat ja indikaattorit tulee raportoijan itse valita kohderyhmien odotusten ja tarpeiden perusteella. Mallin testaamiseen, arviointiin ja kehittämiseen ei ollut mahdollisuutta opinnäytetyössä, joten se tulee tehtäväksi myöhemmin, kun mallia lähdetään soveltamaan käytäntöön. Tutkimuksen perusteella päädyttiin suosittelemaan ensimmäisen raportin laatimista poikkihallinnollisena hankkeena. Kokemuksen karttuessa organisaatiossa saadaan näkemys siitä, mikä yksikkö soveltuu parhaiten ottamaan jatkossa vastuun raportoinnin koordinoinnista kaupungissa ja pystytään määrittelemään yhteiskuntavastuuraportin paikka ja tarkoitus kaupungin suunnittelu-, seuranta- ja raportointikokonaisuudessa.