Täyden valtakirjan omaisuudenhoidon arvonlisäverokäsittelyn muutos
Pinonummi, Tarja (2013)
Pinonummi, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia täyden valtakirjan omaisuudenhoitopalvelujen arvonlisäveromuutosta, joka tuli voimaan 1.5.2013. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, minkälaisia vaikutukset ovat olleet omaisuudenhoitoyhtiöissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoa on kerätty haastattelemalla omaisuudenhoitoyhtiöiden asiantuntijoita. Haastattelukysymykset oli laadittu etukäteen. Haastatteluissa keskusteltiin myös kysymyksiä herättävistä aiheista. Opinnäytetyön tieto perustuu suurelta osin Verohallinnon, Finanssialan Keskusliiton ja Finanssivalvonnan julkaisemiin tietoihin.
Verottaja julkaisi ohjeen marraskuussa 2012 täyden valtakirjan omaisuudenhoitopalveluiden arvonlisäveromuutoksesta, joka astui voimaan 1.5.2013. Tutkimuksessa selvitetään, mihin perustui verotuskäytäntö ennen muutosta ja mitkä asiat vaikuttivat uuteen muuttuvaan arvonlisäverokäytäntöön näiden palvelujen osalta. Tutkimuksessa on otettu huomioon, mitä muuttuva käytäntö tarkoittaa omaisuudenhoitoyhtiön kannalta ja mitä asioita yhtiöiden on arkipäivän toiminnassaan muutettava.
Verottajan ohje on näiden palveluiden osalta ollut niin avoin, että alalla toimivien yritysten on ollut välttämätöntä hakea ennakkopäätöksiä verottajalta käytännön asioiden selvittämiseksi. Verohallinto on julkaissut kesällä 2013 Keskusverolautakunnan neljästä päätöksestä kolme.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että verottajan ohjeistus asiasta on jäänyt avoimeksi. Ohjeessa ei ole otettu huomioon omaisuudenhoitopalveluiden ominaispiirteitä eikä palvelua säätelevää muuta lainsäädäntöä. Verottajalta haettuihin ennakkopäätöksistä tultaneen valittamaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja lopullisten vastausten saamiseen menee aikaa. Verohallinto on pyytänyt alalta lausuntoja lisäohjeistuksen antamista varten.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoa on kerätty haastattelemalla omaisuudenhoitoyhtiöiden asiantuntijoita. Haastattelukysymykset oli laadittu etukäteen. Haastatteluissa keskusteltiin myös kysymyksiä herättävistä aiheista. Opinnäytetyön tieto perustuu suurelta osin Verohallinnon, Finanssialan Keskusliiton ja Finanssivalvonnan julkaisemiin tietoihin.
Verottaja julkaisi ohjeen marraskuussa 2012 täyden valtakirjan omaisuudenhoitopalveluiden arvonlisäveromuutoksesta, joka astui voimaan 1.5.2013. Tutkimuksessa selvitetään, mihin perustui verotuskäytäntö ennen muutosta ja mitkä asiat vaikuttivat uuteen muuttuvaan arvonlisäverokäytäntöön näiden palvelujen osalta. Tutkimuksessa on otettu huomioon, mitä muuttuva käytäntö tarkoittaa omaisuudenhoitoyhtiön kannalta ja mitä asioita yhtiöiden on arkipäivän toiminnassaan muutettava.
Verottajan ohje on näiden palveluiden osalta ollut niin avoin, että alalla toimivien yritysten on ollut välttämätöntä hakea ennakkopäätöksiä verottajalta käytännön asioiden selvittämiseksi. Verohallinto on julkaissut kesällä 2013 Keskusverolautakunnan neljästä päätöksestä kolme.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että verottajan ohjeistus asiasta on jäänyt avoimeksi. Ohjeessa ei ole otettu huomioon omaisuudenhoitopalveluiden ominaispiirteitä eikä palvelua säätelevää muuta lainsäädäntöä. Verottajalta haettuihin ennakkopäätöksistä tultaneen valittamaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja lopullisten vastausten saamiseen menee aikaa. Verohallinto on pyytänyt alalta lausuntoja lisäohjeistuksen antamista varten.