Iso-Britannian mallasuutemarkkinat : case: Senson Oy
Salmela, Essi (2013)
Salmela, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818823
Tiivistelmä
Tämä Senson Oy:lle toimeksiantona suoritettava opinnäytetyö keskittyy Iso-Britannian markkinoiden kartoitukseen Senson Oy:n tuotteille. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja analysoida mallasuutemarkkinoita Iso-Britanniassa, joka on jo case-yritykselle tuttu vientimaa. Tutkimuksen ja analysoinnin kohteina ovat itse yritys sekä kansainvälisen yrityksen toiminnot, Iso-Britannian maakohtainen tieto ja alueilla toimivat kilpailijat. Tutkimuksessa analysoitiin myös jo olemassa olevia asiakkaita kohdemarkkinoilla.
Teoriaosuuden ensimmäinen luku käsittelee kansainvälisen yrityksen toimintoja, kuten kansainvälistymisen strategioita sekä kansainvälisen yrityksen haasteita ja kehittämismahdollisuuksia. Toinen luku käsittelee kansainvälistä toimintaa harjoittavalle yritykselle tärkeitä vaiheita: yritys-, markkina- ja kilpailija-analyysia sekä asiakasanalyysia, jotka yrityksellä on syytä olla tutkittuna, jotta se onnistuu toimimaan kohdemarkkinoilla kannattavasti. Teoriaosuudessa käytetty tieto on kerätty pääasiassa aiheita käsittelevistä suomen- ja englanninkielisistä kirjallisista lähteistä.
Tutkimusosuus on suoritettu kirjoituspöytätutkimuksena heinä - lokakuussa 2013. Tutkimukseen kerätty tieto on sekundääristä markkinatietoa, jota on etsitty pääasiassa internetlähteistä. Lisäksi opinnäytetyössä on käytetty case-yritykseltä saatua yksityiskohtaisempaa yritystietoa sekä haastattelua. Empiriaosuuden ensimmäinen luku käsittelee yritysanalyysia, jossa esitellään sekä analysoidaan Senson Oy:tä. Toinen luku sisältää Iso-Britannian maakohtaista tietoa mukaan lukien alueella toimivat kilpailijat. Toisessa luvussa käsitellään myös jo olemassa olevia asiakkaita. Viimeinen luku sisältää yhteenvedon sekä johtopäätökset.
Iso-Britannia on mallasuutteiden markkina-alueena erittäin potentiaalinen, mutta toisaalta myös melko haastava. Haasteina ovat kova kilpailu sekä sitä kautta syntyvä alhainen hintataso, johon pienen yrityksen on vaikea vastata. Täten kilpailuetua on pyrittävä löytämään erikoistuotteista sekä laadun kautta.
Teoriaosuuden ensimmäinen luku käsittelee kansainvälisen yrityksen toimintoja, kuten kansainvälistymisen strategioita sekä kansainvälisen yrityksen haasteita ja kehittämismahdollisuuksia. Toinen luku käsittelee kansainvälistä toimintaa harjoittavalle yritykselle tärkeitä vaiheita: yritys-, markkina- ja kilpailija-analyysia sekä asiakasanalyysia, jotka yrityksellä on syytä olla tutkittuna, jotta se onnistuu toimimaan kohdemarkkinoilla kannattavasti. Teoriaosuudessa käytetty tieto on kerätty pääasiassa aiheita käsittelevistä suomen- ja englanninkielisistä kirjallisista lähteistä.
Tutkimusosuus on suoritettu kirjoituspöytätutkimuksena heinä - lokakuussa 2013. Tutkimukseen kerätty tieto on sekundääristä markkinatietoa, jota on etsitty pääasiassa internetlähteistä. Lisäksi opinnäytetyössä on käytetty case-yritykseltä saatua yksityiskohtaisempaa yritystietoa sekä haastattelua. Empiriaosuuden ensimmäinen luku käsittelee yritysanalyysia, jossa esitellään sekä analysoidaan Senson Oy:tä. Toinen luku sisältää Iso-Britannian maakohtaista tietoa mukaan lukien alueella toimivat kilpailijat. Toisessa luvussa käsitellään myös jo olemassa olevia asiakkaita. Viimeinen luku sisältää yhteenvedon sekä johtopäätökset.
Iso-Britannia on mallasuutteiden markkina-alueena erittäin potentiaalinen, mutta toisaalta myös melko haastava. Haasteina ovat kova kilpailu sekä sitä kautta syntyvä alhainen hintataso, johon pienen yrityksen on vaikea vastata. Täten kilpailuetua on pyrittävä löytämään erikoistuotteista sekä laadun kautta.