Viihteen jakelun digitalisoituminen
Riski, Jani (2013)
Riski, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen aiheena on musiikin, elokuvien, TV-ohjelmien sekä videopelien jakelun digitalisoituminen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalisen ryhmän sisällä tapahtuvan digitaalisten jakelukanavien käyttöönoton kehitystä. Lisäksi tutkimuksessa pyritään löytämään syitä tutkimuksen kohteena olevan teknologian hyväksymiselle tai hylkäämiselle.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin tutkimuksen kohteena olevalle sosiaaliselle ryhmälle toimitetulla kyselylomakkeella.
Tutkimuksen teoriaosuudessa luodaan katsaus käytettävissä oleviin jakelukanaviin sekä kerrotaan Internetin käytöstä ostokanavana. Teoriaosuuden päätteeksi tutustutaan tutkimuksen teoriapohjana toimivaan Everett M. Rogersin kuvaamaan innovaatioiden diffuusioteoriaan.
Tutkimusosassa esitellään toteutetun kyselytutkimuksen tuloksia. Saatujen vastausten kautta luodaan kuva uuden teknologian omaksumisen etenemisestä tutkimuksen kohteena olleen sosiaalisen ryhmän sisällä. Vastauksia analysoimalla pyritään myös etsimään suurimpia syitä innovaation omaksumiselle tai hylkäämiselle.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksen kohteena olleen sosiaalisen ryhmän sisäinen innovaation omaksuminen seurailee teoria osuudessa esitellyn innovaatioiden diffuusioteorian mallia. Teoriasta poiketen uuden teknologian omaksuminen ei kuitenkaan ollut nopeinta varakkaiden tai suhteessa korkeammin koulutettujen kohdalla. Suurimpia syitä innovaation omaksumiselle olivat digitaalisten jakelukanavien helppokäyttöisyys sekä saatavuus usealle alustalle. Suurimmat syyt innovaation hylkäämiselle olivat kopiosuojaukseen liittyvät asiat sekä fyysisten kopioiden esinearvo.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin tutkimuksen kohteena olevalle sosiaaliselle ryhmälle toimitetulla kyselylomakkeella.
Tutkimuksen teoriaosuudessa luodaan katsaus käytettävissä oleviin jakelukanaviin sekä kerrotaan Internetin käytöstä ostokanavana. Teoriaosuuden päätteeksi tutustutaan tutkimuksen teoriapohjana toimivaan Everett M. Rogersin kuvaamaan innovaatioiden diffuusioteoriaan.
Tutkimusosassa esitellään toteutetun kyselytutkimuksen tuloksia. Saatujen vastausten kautta luodaan kuva uuden teknologian omaksumisen etenemisestä tutkimuksen kohteena olleen sosiaalisen ryhmän sisällä. Vastauksia analysoimalla pyritään myös etsimään suurimpia syitä innovaation omaksumiselle tai hylkäämiselle.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksen kohteena olleen sosiaalisen ryhmän sisäinen innovaation omaksuminen seurailee teoria osuudessa esitellyn innovaatioiden diffuusioteorian mallia. Teoriasta poiketen uuden teknologian omaksuminen ei kuitenkaan ollut nopeinta varakkaiden tai suhteessa korkeammin koulutettujen kohdalla. Suurimpia syitä innovaation omaksumiselle olivat digitaalisten jakelukanavien helppokäyttöisyys sekä saatavuus usealle alustalle. Suurimmat syyt innovaation hylkäämiselle olivat kopiosuojaukseen liittyvät asiat sekä fyysisten kopioiden esinearvo.